Sidor

tisdag 29 maj 2018

Varmt dressyrpass!

Igår regnade det faktiskt! Och jag passade då på att sladda och välta paddocken. Den blev riktigt fin!

Nyvårdad paddock!
Idag var värmen tillbaka med besked. 30 grader stod det på bilen när jag körde hem från jobbet, men temperaturmätaren på altanen sa 27. Det var väldigt varmt i alla fall!

Jag har funderat ett tag på att testa dressyrsadeln på Bosse igen. Den har jag ju inte ridit i sedan 2016 och då var han rätt onöjd med den på ryggen. Så idag bestämde jag mig för att testa den ändå.

Jag hade inga förväntningar om att det skulle bli ett särskilt bra pass eftersom det har gått sådär tidigare. Jag tyckte det var lite svårt att få den till att ligga rätt med padd och grejer. Så himla krångligt, tacka vet jag hoppsadeln:).

Jag längde stiglädren med två hål, men när jag kom upp längde jag ytterligare ett hål och satte igång. Han var faktiskt rätt positiv. Jag märkte inte av att han inte skulle gilla den eller så, utan han skrittade på bra på lång tygel. Jag tyckte snarare att han var jättefin när jag väl började jobba honom.

Han var väldigt fin i munnen och tog ett väldigt lätt och fint stöd. Han flyttade klockrent för skänklarna och gjorde jättefina skänkelvikningar. Han gjorde precis allt jag bad honom om och jag fick till och med jobba honom i nedsittning i traven!

Det enda han inte gjorde var att fatta galopp. Men jag kämpade på lite och till sist gjorde han faktiskt det och han galopperade jättefint! Så rund och fin! Lite springig emellanåt, men ändå väldigt mycket bättre än jag hade räknat med!

Jag var supernöjd med honom när jag väl hade fått honom att galoppera ordentligt! Han till och med längde ut halsen på slutet i traven och kunde trava avslappnat i lång och låg form. Det har han aldrig gjort tidigare! Han brukar be om längre tygel och bara springa iväg!

Så jag blev positivt överraskad denna gång! Han var så fin! Sedan hade jag ju lite problem med att sitta i sadeln, jag har ju inte ridit i dressyrsadel på två år, så jag är ju van vid en helt annan sits i hoppsadeln. Men jag antar att övning ger färdighet och att det kommer att bli bättre! Det är i alla fall lättare att sitta i dressyrsadel på en häst som går bra i formen och är lättriden och gör det som ryttaren vill!

Eftersom det var så grymt varmt blev både jag och Bosse rejält svettiga! Han fick en ordentlig dusch och han lät mig till och med duscha honom i ansiktet. Han insåg att det var rätt mysigt det också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar