Sidor

torsdag 10 maj 2018

Dagens överraskning

När man har hästar är livet fullt av överraskningar, så också idag. När jag kom ut i stallet i morse var där ett hål i boxväggen mellan Bosse och Lukas. Plankorna låg i Bosses box, så antagligen är det Lukas som har gjort något. Min gissning är att han pga att det var så mycket knott i stallet igår, har kliat sig ordentligt och tryckt till planken så att de har flugit iväg.

Hål i boxen
Jag vaknade väldigt sent (för att vara jag) idag. Magnus kom hem halv tre i natt och började snarka så att jag var tvungen att omgruppera till gästrummet och sedan kunde jag inte somna om. Så jag vaknade inte förrän kl åtta. Lite irriterad eftersom jag hade planerat att fixa stallet snabbt och sedan köra lite rullskidor innan det började blåsa. Istället fick det bli en lång morgon i stallet. 

Först släppte jag ut Bosse bakom garaget så att han får beta lite och planen var att släppa även Caddan där, men när vi ledde dit henne så började Bosse springa runt och hoppa så då lade vi ner det och släppte henne i den vanliga hagen. Jag vill inte ha några fler tappskor och jagade ponnyer!

Jag mockade och fixade höpåsarna och sedan började jag fixa den trasiga boxen. Jag gjorde först rent plankorna. Bosse ska ju alltid stå och bajsa mot väggarna så där var ju massor av intorkat bajs på dem. Så jag gjorde rent dem med såpa och skrubbade ordentligt. Det blev rätt rent och fräscht.

När sådant här händer är jag så glad över konstruktionen på boxväggarna! Det var bara till att skruva loss överliggaren i vänsterkanten på bilden nedan:

Tittut!
Sedan kunde jag lyfta överliggaren och pilla in de rena plankorna, slå tillbaka överliggaren och skruva tillbaka allting. Det tog kanske tio minuter totalt.

Helt igen!
När jag var klar med det tog jag ut Pelle på gången och borstade honom litegrann. Han har ju fortfarande lite vinterpäls kvar så den skrapade jag bort. Snart är han helt sommarfin han också! Han tyckte det var mysigt att bli lite pysslad med så han stod så snällt på gången medans jag grejade. Han är rätt lugn nu, när han har sällskap i stallet.

Nu vill jag att saker och ting ska flyta på lite bättre, jag vill inte ha fler överraskningar och jag vill bara få gjort de saker jag vill ha gjort! Nu hägrar solsängen ute. Det ska bli så skönt att få sola lite igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar