Sidor

lördag 5 maj 2018

Stora trädgårdsdagen

Vilken underbar dag! Strålande solsken och sådär lagom varmt. Om man som jag har flyttat jord från odlingslådor till andra odlingslådor har bikini varit det rätta plagget! Så underbart!

Jag började avverka min Todo-lista direkt efter frukost i förmiddags. Magnus och jag planterade om citronträdet och ställde ut det i växthuset. Det har nu en massa citroner som är på väg att mogna. Så spännande!

Citronträdet
Jag planterade ju ner vinrankan, som stod i en kruka i växthuset, ner i jorden under växthuset. Förra veckan trodde jag att den var död, där var endast någon enstaka knopp som syntes. Men nu jäklar har den fått fart! Den har slängt iväg ett antal skott nu och jag tror att den trivs betydligt bättre nu! Så härligt!

Vinrankan
Efter trädplanterandet tog jag tag i odlingslådorna. Jag gjorde fyra nya (av befintliga pallkragar) och så flyttade jag jord från de stora odlingslådorna (som var välfyllda) till de nya. Det var ett jäkla slit och släp ska jag tala om! Jag känner mig rätt seg i kroppen!

När jag hade gjort i ordning den första stora odlingslådan satte jag potatis i den. Hela lådan blev full med potatis. Det ska bli gött att få lite färskpotatis till midsommar. Jag äter inte mycket potatis, men färskisarna är ju så grymt goda!

Potatisodling på g
Det tog några timmar att fixa med odlingslådor och jord hit och dit, men sedan kunde jag äntligen så!
Spenat, plocksallat, rädisor, dill, persilja, morötter, palsternackor, rödbetor, sockerärtor och lök (gul och röd) har fått i jorden idag! Så kul att äntligen kunna så! Jag älskar verkligen att kunna gå ut i trädgården och hämta min mat!

Fyra odlingslådor sådda och klara!
Sedan flyttade jag in i växthuset och sådde kål. Grönkål, vitkål, rödkål, brysselkål, blomkål och broccoli sådde jag. Jag kommer troligtvis behöva fler odlingslådor för att få plats med allt, men jag har två tomma stora kvar, så vi får se vad som får plats där så länge!

Kålsådder
Klockan var närmare fyra när jag var klar med allt trädgårdsarbete. Men det var skönt att göra ett ryck, det kommer att belönas senare när allting växer och frodas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar