Sidor

måndag 7 maj 2018

Bete!

I morse var min hovis här och fixade hovarna på båda killarna. Bosse har nu haft sin högra framsko på sedan hovis var här senast (efter att han hade dragit av sig den två dagar efter att hon skodde om), så även om den blev ordentligt trasig då så har den ändå fått växa lite grann.

Höger framhov från sidan

Höger framhov framifrån
Som synes på bilderna är hoven ganska liten och trasig, men om den bara får vara i fred så ska den kunna bli riktigt fin! Den andra hoven har fått vara hel sedan januari och den börjar bli riktigt fin nu. Jag hoppas verkligen att han behåller alla skor nu!

Bakskorna satt bra också, men oj, vad han har slitit dem! Det fanns knappt några sömhuvuden kvar och i lördags och igår tyckte jag att han kändes lite hovöm bak. Det kanske var därför han var lite seg och inte bara värmen...?

Pelle blev verkad och eftersom han står på box nu så lade hovis om skorna då de inte var så slitna. Det gick bra att sko honom även när han behövde stå på det onda benet. Men han vilar gärna den hoven så snart han får tillfälle, så det är svårt att avgöra om han har ont eller om han bara har vant sig vid att vila den. Skon som satt på det onda benet var i alla fall inte alls lika sliten som den på det andra, så det är väldigt tydligt att han går och avlastar.

Imorgon får han sista omgången Metacam och sedan får vi se hur det går framöver. Nästa torsdag kan jag äntligen låta honom gå i hage igen!

När vi var klara med hovslagandet gick jag igenom stängslet på hagen bakom garaget och sedan släppte jag Bosse där. Det gillade han verkligen! Gräs! Han ställde sig och betade direkt, hade knappt kommit innanför grinden innan han ställde sig :). Det passar bra att låta honom beta lite nu när han går inne mycket mer pga Pelles boxvila, så får han vänja sig långsamt vid gräset.

Jag ser så fram emot när vi äntligen kan släppa hästarna i sommarhagen och slipper släppa ut och in dem och slipper mocka. Så skönt det ska bli!


Lycklig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar