Sidor

tisdag 8 maj 2018

Olägligt strömavbrott

Idag när jag kom hem från jobbet var planen att laga lite köttfärssås och smörstekt vitkål. Det gick sådär. Först upptäckte jag att det inte fanns någon grädde i kylskåpet, så det var bara till att åka till Ica och handla.

När jag kom hem började jag steka lök och när jag precis skulle slänga i köttfärsen försvann strömmen. Helt fantastiskt bra timing!

När jag skulle ha ut en skål ur skafferiet flög en burk med Gin och Tonic longdrink ut, gick sönder och sprutade ut över hela köket och mig. Eftersom vi inte hade någon ström fanns det inte något vatten, så det gick inte att göra rent.

Efter lite luskande framkom att det var strömavbrott i princip hela Varbergs kommun, så jag insåg att det skulle ta tid. Så jag beslutade mig för att gå ut och göra lite saker som man kan göra utan el.

Jag planterade lite blommor, fixade med staket och grindöppningar i en hage, mockade hos hästarna. Och när jag var klar så kom faktiskt strömmen tillbaka och jag kunde äntligen göra maten.

När jag hade hällt i grädden i köttfärsen insåg jag att jag inte hade någon tomatpuré hemma. Och jag orkade inte åka till Ica igen, så jag improviserade och mixade några tomater som fanns i kylskåpet, hällde i lite vitlök och sedan i grytan. Det blev helt ok faktiskt. Inte så mycket tomatsmak, men ok.

Matlagning pågår
Så nu gick det åt en massa tid i onödan och mina planer för kvällen gick åt helvete. Så trist! Nu är klockan så mycket att jag inte hinner göra något vettigt ikväll. Kanske får det bli en hundpromenad.. Vi får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar