Sidor

tisdag 15 maj 2018

Är Pelle fräsch?

Idag kom så äntligen den dagen då det var dags att kolla Pelles ben. Har Metacam och två veckors boxvila gjort nytta?

Jag började med att borsta honom så att han blev ren och fin och sedan tog jag grimskaftet och gick ut en kort runda för att mjuka upp honom lite. Han var så glad och pigg! Han spanade ut över världen som han inte har sett på två veckor!

Pigg uppsyn!
Vi gick upp till upplagsplatsen och vände där. På vägen hem blev han väldigt pigg och ville halvspringa. Jag tyckte mig se att han inte haltade... Vi kom tillbaka hem och då ställde jag upp videokameran för att kunna filma och analysera hur han sprang.

Jag tyckte att det lät ok i alla fall. Kanske att han ömmade lite på högerhoven eftersom han har tagit av sig skon där. Men jag tyckte i alla fall att det var värt att släppa ut honom i hagen en stund. Det var något som han verkligen gillade!

Först ville han rulla sig bland stenarna, sedan for han iväg i galopp och hoppade och studsade, lade sig ner högst upp på kullen och rullade sig. Kom upp, sprang runt. Men han lugnade ner sig rätt snabbt ändå. Så jag lämnade honom i hagen med Lukas och gick in för att klippa och analysera filmen.

Man blir törstig av lite hag-spring!
När jag tittar på filmen och tar det i slowmotion så tycker jag att han ser riktigt fräsch ut! När jag sprang upp för veterinären var han ju väldigt tydligt halt på det högra bakbenet och det hördes när han sprang att han var ojämn. På filmen ser jag nu hur han tar för sig med det högra bakbenet på ett helt annat sätt och det är verkligen positivt! Han har ju en rörelsestörning sedan tidigare, så helt springer han inte ändå.



Så nu får han äntligen komma ut och beta lite imorgon och sedan kommer jag att börja om med igångsättningen på honom. Tillbaka till promenader och så småningom förhoppningsvis ridning igen!

Det känns otroligt bra att se honom såhär fin! Och jag hoppas att han kommer att hålla sig frisk för lång tid framöver nu! Det ska bli skönt för alla hästar att kunna vara ute nu och skönt för mig att slippa hålla på att skifta dem hit och dit. Framför allt så kan jag nu sova en timme längre på morgnarna när de kan gå ute på nätterna. Som jag har längtat!

Jag kommer att ta in dem i natt, men det blir sista natten inomhus för dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar