Sidor

måndag 21 maj 2018

Bra jobb!

Ikväll var det dags för lite paddockridning med Bosse igen. Efter att ha saltat och sladdat paddocken förra veckan var den nu tom på hinder och grejer. Jag lade endast fram två bommar, en på varje långsida, att galoppera över ifall galoppen fungerade.

Jag tog in honom själv från hagen och de börjar vänja sig mer och mer vid att endast en häst är inne när den ska ridas. Pelle hade dock lite huvudbry över att flocken inte var samlad. Han gnäggade lite, men höll sig ändå lugn.

Även Bosse höll sig lugn i sin ensamhet inne i stallet. Bra att det där börjar fungera nu!

Det gick snabbt och smidigt att göra i ordning honom. Alla skor sitter där de ska och han var fri från småsår.

Vi började skritta på lång tygel i paddocken och jag tyckte att han var lite piggare idag jämfört med förra tillfället i paddocken. Jag jobbade sedan på kort tygel i skritten, fokus på rakriktning och eftergift. Halvhalter och övergångar.

Sedan blev det trav. Samma fokus där, rakriktning, lite sidförflyttningar, gas och broms. Han var rätt fin, men lade sig lite på tygeln och släppte inte som jag ville. Lite för mycket dragkamp. Men han svarade bra framåt och tillbaka så det var bra. Han är också mycket mer lättstyrd jämfört med för t.ex. ett halvår sedan.

Efter lite jobb i skritt och trav bad jag om galopp och fick det på första försöket! Helt underbart! Jag bröt av, fattade igen och han svarade direkt! Vi bytte varv till vänster och även där satte han fattningarna klockrent. Det kändes helt otroligt bra! Han var även styrbar och det gick att minska volterna till ca 15 meter. Han var verkligen jättefin!

Jag blev jättenöjd och lät honom pusta lite för att jobba lite mer med galoppen. Då var han lite sur igen och jag fick kämpa för att få galopp överhuvudtaget och för att få rätt galopp. Men till sist gav han med sig och jag fick igenom det jag ville. Det blev kanske 70% rätt både med avseende på svar och på rätt galopp.

Detta är ett otroligt roligt framsteg och jag känner mig grymt nöjd! Nu går det verkligen framåt! Det händer grejer! Jag red mot den ena bommen i galopp men då bröt han av några språng innan och sedan fick jag problem med att få honom att fatta så då koncentrerade jag mig på det istället.

Efter ridningen var det den dagliga vattningen av diverse växter utomhus och i växthuset. Och till min glädje hittade jag årets första mogna jordgubbe! Den var så god! Härligt när man äntligen kan börja skörda!

Växthusjordgubbe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar