Sidor

lördag 12 maj 2018

Galopparbete

Igår eftermiddag blev det ett pass i paddocken med Bosse. Planen var att jobba lite mer i galoppen och kunna galoppera över markbom och eventuellt en upphöjd cavaletti.

Jag filmade också med mig Pixio. Fast det blev lite problem med den, för roboten var tydligen urladdad när jag kom ut med den. Märkligt, jag hade ju laddat den. Det var förvisso för ett tag sedan.

Så jag fick lägga alla grejer på laddning i sadelkammaren medan jag gjorde i ordning i paddocken och gjorde i ordning Bosse.

Tyvärr tog jag mig inte tiden att förbereda min Pixio tillräckligt, så filmen blev inte så bra. Den zoomade för mycket så jag red ur bild. Måste förbereda mig noggrannare nästa gång! Men det blev i alla fall lite film som jag ska klippa ihop när jag får tid över.

Bosse kändes rätt fin igår. Han var rätt slö till en början, men han var så lätt i handen och balanserad och lyssnade faktiskt jättebra både framåt och tillbaka. Och första galoppen i vänstervarv var så underbart fin! Han var lätt, balanserad, reglerbar och styrbar. Tyvärr hittade han aldrig tillbaka till den galoppen, så det blev ingen ridning på någon galoppbom. Jag tyckte att det var viktigare att jobba ordentligt med galoppen och få en fin galopp innan jag styr på någonting.

Lite frustrerad var jag, men sedan tänkte jag på vilken utveckling det ändå har blivit om man jämför med när jag började rida igång honom och han knappt ville gå fram i skritten och traven, än mindre galoppera. Han tar inte heller i lika mycket i galoppen längre, vilket gör det betydligt lättare för mig att jobba honom.

Efter paddocken skrittade vi bort till sommarhagen och gick över stockarna som ligger där och sedan tog vi en kort skritt-tur för att få honom att varva ner.

Svettiga öron!
Annars fick jag städat och bakat lite fröknäcke under dagen och så gjorde jag lite pappersarbete. Bokföring och momsdeklarationer. Skönt att få det gjort!

Mitt perfekta fröknäcke!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar