Sidor

torsdag 3 maj 2018

Lägesrapport boxvila dag 1

Första dagen för Pelle instängd i sin box. Han anade ingenting i morse när jag tog ut honom på gången och mockade hans box och spånade upp den rejält, utan gick glatt in där igen när jag var klar.

Han blev mindre nöjd när jag släppte ut Bosse och sedan Caddan. Men Lukas stod i alla fall kvar och höll honom sällskap. Men såhär såg det ut till en början:



Det blev ju inte så mycket till vila, alltså. Men han började faktiskt äta rätt snart ändå och när jag lämnade stallet lugnade han sig lite. Jag beslutade mig för att stanna hemma idag så att jag kunde hålla koll. Jag hade med mig datorn sedan igår, så jag har kunnat jobba hemifrån. Guld värt!

Innan jag for iväg till apoteket för att hämta Metacam och avmaskningsmedel kollade jag läget och då hade han legat ner i boxen. Så lite lugnare var han, men han gnäggade och höll på lite grann ändå.

När jag kom tillbaka från apoteket tog jag ut honom på gången och gav honom första sprutan med Metacam i munnen. Han var lite flängig med huvudet, men han svalde det som han skulle och allt gick bra. Skönt!

Det är faktiskt första gången i mitt 25-åriga liv som hästägare som jag får ge en egen häst Metacam. Jag har haft en häst som har fått behandling tidigare. Det var min allra första häst, Kepsen som fick en inflammation i ett knä. Men då fick jag inflammationsdämpande i sprutform, så jag fick själv sticka honom i halsen med en spruta i flera dagar, endast 15 år gammal. Det gick bra, men jag är glad att Metacam ges i munnen istället. Det är ju lite läskigt att sticka någon med en spruta, tycker jag!

Medicin

Vid lunch fick de lite hö igen att tugga på och Pelle var betydligt lugnare, han försökte i alla fall inte springa igenom boxdörren, så det var ju bra.

Vid tvåtiden tog jag in Bosse, som stod längst bort i hagen helt obekymrad över att han var ensam (frånsett att Caddan (nya hyresgästen) går i en egen hage). Så jag ropade på honom och då kom han springande. Det gick bra att ta in honom medan Caddan stod kvar i sin hage, hon brydde sig inte om att hon var själv, så det var ju väldigt skönt.

När jag hade tagit in Bosse fick Lukas gå ut så han kommer att gå ute lite längre ikväll eftersom han har stått inne så länge.

Jag får se om jag hinner rida Bosse ikväll. Det hade nog varit bra för honom att röra på sig lite, även om han verkar väldigt lugn såhär långt.

Jag tycker faktiskt att den här första dagen av boxvila har gått över förväntan. Jag var inte säker på att han skulle stå kvar i boxen när Bosse och Caddan gick ut, men det gör han. Och förhoppningsvis vänjer han sig och lugnar ner sig allt eftersom nu. Nu är det "bara" 13 dagar kvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar