Sidor

söndag 7 juni 2020

Två uteritter

I eftermiddags gick jag ut och hämtade hästarna för att rida lite. Planen från början var att Bosse skulle gå ett paddockpass, men efter fredagens och gårdagens regn var den inte bra, så jag får vänta till imorgon kväll med att sladda och välta den och så får det bli ridning där på tisdag istället.

Först ut idag var Pelle. Han var väldigt pigg och fräsch i hagen. Han stod en bit ifrån Bosse så jag såg honom inte, men helt plötsligt kom han galopperandes, rädd att missa något.

Idag var ju vädret mer på vår sida om jag säger så. Lite blåsigt, men varmt och skönt och en del sol. Pelle fick gå en välbekant runda förbi Kullagården, ner förbi Landbonnas, gärdesvägarna och sedan upp förbi Hulegården.

Han fick trava och det gjorde han bra. Lite tveksam till en början, men sen travade han på fint och framför allt rent. Så härligt! På grusvägen galopperade vi lite grann i uppförsbacken mot Hulegården och där var han riktigt pigg och tog i ordentligt. Dock tog orken snabbt slut och han blev rätt flåsig.

Men det var superkul att få rida honom i alla gångarter igen! Nu blir det en långsam igångsättning med mycket skogsridning så hoppas jag att vi snart kan vara tillbaka i paddocken igen!

Fin utsikt från Pelles rygg

Nästan hemma!

När jag var klar med Pelle var det Bosses tur. Han fick gå en lite längre skogsrunda idag. Första halvan var han lite seg och hade mer fokus bakåt än framåt. Vi red i Linneskogen, förbi Gamlens och ut förbi golfbanan. Vid Breavad väntade han sig den läskiga ardennerhingsten som vi såg senast vi red där förbi, men det var en annan mycket lugnare häst där som tur var.

När vi svängde in mot Grimsjön försökte jag hetsa honom lite, varpå han blev sur och lade av istället. Knepiga häst! Jag fick mana på honom ordentligt för att han skulle trava på grusvägen. Vi vände upp för en backe där han till sist fattade galopp och galopperade på bra. Även han blev rätt trött och flåsig. De har väl magarna fulla nu när de går på bete dygnet runt...

När vi började närma oss Bexells stenar fick han fart och ville springa på själv i galopp. Och sedan var det full galopp upp till vägen där vi svänger av ner mot Linnarp igen. Snabb skritt genom skogen och sedan ville han springa fort på grusvägen efter Ryen. Men  han fick lugna sig eftersom där också stod hästar. Ville inte få en flock ardennrar efter oss!

Det blev en härlig runda och Bosse verkade nöjd till sist. Jag svampade av honom eftersom han var så svettig och sedan släppte jag ut dem i hagen medan jag fyllde på vatten i baljorna. De dricker rätt mycket nu trots allt regn.

När jag var klar och på väg in såg jag att Magnus satt i växthuset. Den underbare mannen hade fixat käk och det var bara för mig till att sätta mig ner och äta. Så tacksamt! Jag är så trött nu och känner att det börjar komma träningsvärk i benen! Kanske inte så konstigt med tanke på att jag denna vecka har fått ihop 1137 intensiva minuter enligt Garmin, där cykelpendlingen såklart var en stor del. Men det ska bli skönt att gå och lägga sig i alla fall. Hoppas på en god natts sömn!
Bosse i den vackra skogen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar