Sidor

söndag 14 juni 2020

Torsdagshoppning

På torsdagen var det återigen dags för hoppträning för Charlotte. Det var återigen väldigt varmt och jag kände direkt att jag inte var riktigt på hugget. Och därför blev jag återigen passiv i min ridning.

Men vi började med att rida en åttvolt över en bom på marken. Först i trav och sedan i galopp. Jag gillar verkligen att vi trots att vi hoppar får lite dressyrduvning också. Hålla koll på ställningen och böjningen samt spårningen.

Sedan hoppade vi på volt över den där bommen. Först i vänster varv där vi bara galopperade på varv efter varv, inga problem att sätta bommen! Så häftigt ändå! Det var inte så länge sedan som vi hade jätteproblem med att träffa de där galoppbommarna!

I högervarvet var det lite svårare, men även där har det blivit så mycket bättre och vi gör det helt ok.

Vi hoppade sedan på två diagonalhinder, ett på varje diagonal. Jag fick inte till anridningarna mot hindren, utan lät honom bryta av istället för att hålla i galoppen. Var lite missnöjd med mig själv medan Bosse gjorde så gott han kunde.

Vi hoppade sedan två hinder på långsidan på 4-5 språng emellan. Här samma sak. Tog dem i trav mestadels. Sedan red vi vidare över ena diagonalhindret och på böjt spår till långsidan. Gick skitbra första gången. Men sedan blev Bosse trött och då blev det ännu sämre med en passiv ryttare på ryggen.

Till sist blev han bara springig och vi fick inte till några språng alls. Därför avslutade vi med lite travarbete. Öppnor längs långsidorna och till sist fick jag ihop honom lite grann i alla fall.

Det kändes som ett av våra sämre pass, men vi är ju där för att träna. Jag måste acceptera att det tar tid och att ingenting kommer av sig själv. Jag måste bli mer aktiv och våga lita på min och framför allt Bosses förmåga. För han är ju så snäll att hoppa och när han får rätt förutsättningar från ryttaren gör han det så bra!

På väg hem från träningen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar