Sidor

lördag 20 juni 2020

Midsommarcykel

Vilken rolig midsommarafton vi hade igår! Jag tänkte efter min löprunda på morgonen att "det här blir en solig och fin midsommarafton!" Men strax innan lunch började det att regna. Och det regnade rätt ordentligt. Men det var ju bra, vi behöver verkligen allt regn vi kan få för att vi inte ska hamna i samma torksituation som 2018!

Strax efter kl 4 åkte vi till Ullared med lilla elbilen för att hämta upp våra kompisar som vi skulle fira med och så körde vi ner till Falkenberg och våra andra kompisar där vi skulle vara under kvällen. Jag körde såklart eftersom jag ju inte dricker någon alkohol.

De bor verkligen fint i ett jättemysigt hus med havsutsikt. De hade ett uterum som vi kunde spendera kvällen i medan det blixtrade och hade sig utöver havet. Vi åt gott och körde lite frågesport samt en promenad ner till havet där Carina och jag doppade fötterna. Sedan körde vi paketleken, som är en gammal tradition vi haft tidigare, men nu tog vi upp detta igen. Och det är ju så kul! Förutom att jag inte fick ett enda paket när vi spelade ut dem. Men jag lyckades till sist norpa ett i alla fall medans Tomas och Carina fick merparten. Alla fick i alla fall minst ett paket. Men det roligaste är ju hur aggressiva vi blir när vi slåss om paketen :).

Det blev en mycket sen kväll och jag ramlade i säng 03:30. Inte bra. Det var grymt svårt att köra för jag var så trött att ögonen bara ville falla ihop. Det var dessutom många djur ute vid den tiden, precis innan gryningen och jag lyckades köra på en räv och var läskigt nära två grävlingar. Men vi kom hem till sist utan större missöden.

Klockan 8 vaknade jag, kan inte påstå att jag kände mig utvilad, men kroppen ville vakna då, så jag gick upp. I min plan fanns en cykeltur på minst 4 mil för att ta Garminutmaningen för denna helg.

Det var redan 20 grader varmt när jag kom ut och ganska lugnt ute. Jag cyklade mot Grimeton och när jag hade passerat Grimeton kyrka började det att regna. Ett ganska lugnt och varmt regn, så det var ju helt ok.

Innan regnet kom

Jag körde vidare ned mot Tvååker och regnet upphörde rätt snart. Jag hade bra tryck i benen och förmodligen medvind för det var riktigt bra tempo! Första milen snittade jag på 26 km/h och sträckan till Tvååker (ca 1,5 mil) på 27. Så snabbt har jag aldrig kört i hela mitt liv! Men så var det ju lättkört också med mycket nedförs och platt.

Jag körde genom Tvååker och ut mot Järnvirke och där började också de lite tuffare stigningarna. När jag satt där och trampade kom jag att tänka på att jag körde samma runda som vi gjorde när jag gick i högstadiet i början av 90-talet. Då tvingade skolan ut oss en gång varje år på cykeltur Rolfstorp-Tvååker-Sibbarp-Åkulla. Jag hade min älskade röda Crescent med bockastyre och 5 växlar vilket jag tyckte var jättecoolt. Det var före cykelhjälmarnas tid så vinden fladdrade i håret och vi tyckte att det var en enorm runda att cykla. Jag vill också minnas att jag tog mig med buss eller bil till Tvååker och startade därifrån coh "fuskade" således med att inte cykla mellan Rolfstorp och Tvååker.

Vi hade olika stationer där vi prickades av mot en lista så att lärarna visste vilka som cyklade och så att man inte skulle fuska. Och så var det uppgifter som skulle lösas och säkert någon form av ätbart och drickbart. Denna runda tog ju en hel dag att cykla och jag konstaterade att jag hade cyklat ungefär halvvägs på 45 minuter idag. Vilken tur att man faktiskt blir bättre med åren!
Halvvägs

Även idag kändes benen ömsom starka, ömsom svaga. Jag hade ätit två ägg innan jag drog iväg och eftersom jag hade lite krampkänningar samt svettades en liter igår när jag sprang fyllde jag vattenflaskan med saltvatten. Vattnet gick faktiskt åt, annars har jag inte druckit så mycket när jag har cyklat det senaste, men idag var jag törstig!

I Sibbarp körde jag mot Ästad och där började jag faktiskt se lite folk. Tvååker var ju helt folktomt, jag hade bara mött någon cyklist och sett någon enstaka bil innan jag kom till Ästad. Där blev det lite mer trafik, men ändå väldigt lugnt mot hur det brukar vara.

Jag fortsatte mot Åkulla och tog en paus vid min fina skog! Tänk att jag och Magnus har planterat de fina granarna som nu växer upp och börjar bli fin skog! Så häftigt! Jag älskar vyn fram mot min skog när man kommer från det hållet! Det är så vackert!
Vid vägens slut i bilden börjar min skog (på ett ungefär)

Fin granskog på G!

Jag cyklade sedan vidare hemåt och reflekterade över att backarna upp mot Lyserna inte längre känns så jobbiga som tidigare. Benen blir snabbt starkare! Så himla häftig känsla!

Jag susade ner för Axelid och snittade den 41:a kilometern på närmare 40 knyck! Sedan var det några backar innan jag kunde rulla hem nedför.
Tillbaka hemma!

Jag var ute i en timme och 49 minuter och det var bara helt underbart att cykla idag! Minimalt med vind och perfekt cykelväder! Totalsnittet blev 23,8 km/h, vilket jag är supernöjd över!

Jag reflekterade också över hur det är att cykla utan kolhydrater i kroppen. När jag cyklade mycket för några år sedan och tränade för Tjejvättern levde jag ju på kolhydrater och då var det mycket "mat" före, under och efter. Jag var tvungen att äta ett mål mat innan jag cyklade, kunde inte cykla på fastande mage. Sedan hade jag gels och sportdryck med mig som jag sippade på inför varje lite jobbigare backe. Jag upplever att jag hade så mycket mer mjölksyra i benen då och att benen inte kom tillbaka på samma sätt som nu efter backarna utan att jag tryckte i mig gels eller sportdryck.

Nu har jag inga som helst problem med att cykla utan att ha ätit, kroppen och benen känns starka hela vägen, några dippar ibland, men som sagt de kommer tillbaka och känns starka igen! Så det känns så mycket bättre att cykla nu. Slippa magproblem pga allt jäkla socker!

Dagens runda!

När jag kom hem igen tog jag en dusch och sedan gjorde jag frukost och satte mig på altanen och åt. Påfyllning med fett och protein, vatten och en stor kopp te. Nu mår jag så bra och har stor energi för att ge mig ut med hästarna så att jag får ihop mina steg även denna dag!

Jag älskar min frukost och min altan och min utsikt!