Sidor

onsdag 30 januari 2013

Ser redan bättre ut!

När jag tog in Bosse igår märkte jag alltså att han hade lyckats sparka sig själv på insidan av vänster bak. Han var rejält svullen, framför allt ner över kotan, och det var en massa intorkat blod som runnit längs med benet. Det var väldigt varmt också.

Jag började med att försöka tvätta rent såret med vatten, men gick ut och spolade av benet för att få bort allt och spola rent. Då stod han blick stilla och var jätteduktig! Jag kunde pilla loss lite intorkat blod och sedan tvättade jag med jodopax-lösning, vilket (såklart) inte var så populärt. Men jag stod på höger sida om honom så att han inte skulle kunna sparka mig och så att jag kunde komma åt och se ordentligt.

Såret var spikrakt, såg nästan ut som om det vore skuret med skalpell, så fina var kanterna och det gick en bit in i huden, dock hade ingen hud fläkts upp så det såg ändå fint ut med tanke på omständigheterna. Jag är väldigt glad över att jag inte broddar mina hästar i hagen! Hade han varit broddad kunde brodden gått rejält djupt in i benet och skadat senor och annat. ALDRIG broddar i hagen! Det kan gå illa nog ändå!

När jag gjort rent med jodopaxlösningen kletade jag på jodopaxsalva som bildade en skyddande hinna över såret. Därefter lade jag på en jodopaxlösningsdränkt bomullstuss och sedan snurrade jag runt självhäftande bandage (inköpt på Gekås - skitbra!) för att hålla fast bomullen. Utanpå det en vanlig oelastisk linda  för att skydda.

Under den här behandlingen for bakbenet upp och ner (hade jag befunnit mig på vänster sida intill benet hade han sparkat mig), men jag fick med lite lirkande på alla grejer utan att bli sparkad eller att det gick fel på annat sätt, så jag tycker att han var jätteduktig!

Jag tempade även honom för att bevaka en eventuell infektion och han hade 38,2 igår, vilket är lite högt för hans del. Dock har jag fått lära mig (vet inte om det stämmer) att allt under 38,5 är ok och ska inte räknas som feber.

I morse tänkte jag att jag skulle plocka loss allting igen och göra om proceduren, men benet såg mindre svullet ut och tempen låg på 38 grader så jag beslutade mig för att låta det vara över dagen. Jag letade upp ett gammalt långt terräng-bakbensskydd och satte på det ovanför benlindan för att inte riskera att snörningen på lindan gick upp. Funkade kanonfint! Allt satt där det skulle när jag kom hem från jobbet.

Jag tog bort benskydd, lindor och allt annat ikväll och det såg redan väldigt mycket bättre ut! Svullnaden var betydligt mindre och benet var inte längre så varmt. Såret har redan gått ihop fint och det ser rosa och infektionsfritt ut. Så himla skönt!

Jag gjorde bara rent såret med vatten, sedan på med salvan igen och på med alla lindor. Tempen ikväll låg på 37,5, så det var fullkomligt normalt det också. Så det ser bra ut!

Det är lite typiskt att det skulle bli mildväder och lerigt i hagen precis nu. Men det ser ut som om det fryser till i helgen igen, så det känns hoppfullt. Ska nog kunna rida ordentligt snart igen!
Såhär såg det ut igår, innan rengöring!
Mycket mindre svullnad idag!



Såhär fint var såret idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar