Sidor

onsdag 2 maj 2012

Det går framåt!

Idag fick Garboso komma ut igen. Planen var att värma upp i paddocken och sedan galoppträna i sommarhagen.

Han var väldigt lugn och trevlig i stallet idag, inte en enda gång lade han på öronen eller försökte bita mig - ett framsteg! Han halvsov när jag gjorde iordning honom och jag fick nästan släpa ut honom från stallet.

När jag kom upp på ryggen var han lugn, men hade ändå framåtbjudningen. På åkern bredvid höll en gigantisk traktor på och gödslade, vilket inte bekom Bosse det minsta. Den var förvisso på behagligt avstånd, men förde ändå en hel del ljud.

Jag red lite skritt och trav, gjorde en del sidoförflyttningar, där märks att han är nästan skänkeldöv i vänster sida, medan han svarar mycket bra på höger sida. Något att jobba med, alltså.

Vi travade även över lite småhinder och så hoppade jag en 5½-serie med honom. Det tyckte han var så kul att han körde ner huvudet och gjorde en bock-serie efteråt. Två gånger gjorde han det, sedan hoppade han normalt och jag nöjde mig med det.

Vi gjorde även några galoppfattningar i paddocken och även galoppen blir bättre och bättre för varje gång. Idag klarade han att hålla höger galopp två varv på volten och ett varv i vänster galopp. Han galopperade på riktigt trevligt, faktiskt.

Efter ca 20 minuter stegade vi ut i sommarhagen och skrittade något varv där innan vi travade lite och jag lät honom fatta galopp. Vi började med vänster galopp och jag fick mana på honom lite. När han galopperat lite kör han ner huvudet och får då (såklart) problem med att hålla galoppen. I de lägena försöker jag dra upp huvudet och driva på framåt och sedan sakta av för att han inte ska lära sig att komma undan på det sättet. En liten tur i  vänster galopp orkade han innan vi bytte varv och körde höger galopp istället.

Höger galopp gick riktigt bra, han orkade hålla den betydligt längre och fick en sådan där härlig rund och rytmisk galopp som han har. Han har ännu inte fattat att man kan springa fort med Matte på ryggen, så det var ett väldigt lugnt och kontrollerat tempo.

Sommarhagen är verkligen riktigt bra att träna i, den är lite lagom kuperad och underlaget är mjukt och fint. Perfekt för att stärka upp hästarna i! Det känns som att det går framåt för varje gång jag rider Bosse och kan jag bara hålla igång detta nu så har jag snart en mycket trevlig och rolig häst att rida. Han är förresten redan trevlig och rolig, men när det är så kul att rida är det ju synd att han bara orkar i en halvtimme.

Efter galoppträningen kunde jag för första gången (någonsin? iaf på vääääldigt länge) skritta av honom ordentligt. Ingen taktning, bara en lagom trött häst som sträckte ut halsen och njöt av att ha gjort ett bra jobb.
Ungefär såhär trott var han idag också:)


1 kommentar:

  1. Vad kul :) Visst är det kul när man har saker att jobba på och man märker resultat... när jag började rida min medryttarhäst gick det inte att jobba honom i skritt... då fick jag höra att han inte har en bra skritt idag är det en av hans starkaste sidor :)

    SvaraRadera