Sidor

måndag 25 januari 2016

Snösulor och träning

Idag var det dag för hovis att komma hit. Verka, slänga på nya skor och snösulor. Tyvärr verkar det som om vintern har gett sig för den här gången och igår bjöds det på regn och idag 3 plusgrader. Men det finns ändå lite snö här och var och det gör att det faktiskt går att rida på sådana ställen när de nu har snösulor. Dessutom är ju inte januari slut än och jag får väl hoppas på att vintern återvänder i februari.

Jag tog ledigt i eftermiddag, eftersom jag egentligen skulle provat ut sadel. Men det blev ombokat till imorgon, så jag kunde njuta av ledighet istället. Hovis behövde inte stressa för att hinna sko Bosse innan vi skulle ge oss iväg, så det var ganska bra att det blev som det blev ändå.

Så när hästarnas skor var klara kunde jag ta med mig Bosse till ridhuset för att träna lite. Vi har ju inte varit där sedan vi red lektion förra helgen. Vi har ju nyttjat snön istället. 

Jag går fortfarande med honom dit. Idag var han dock hur lugn som helst. Lite snarkande vid "farliga gården", men inga tecken på att vilja vända. Hästarna som brukar vara i hagen och stressa honom hade fått komma in, så där var det också lugnt.

Ridhuset var tomt, så där var han också väldigt lugn och fin. Han reagerade inte ens på snörasandet som höll på med ojämna mellanrum. 

Vi jobbade på med samma saker som vi gjorde på lektionen. Rakriktning. Halter. Övergångar trav.skritt, trav. Vi testade även på lite galopp. Jag har läst i Kyra Kyrklunds bok att man i galoppfattningen ska i princip släppa innertygeln och ha stödet helt på yttertygeln. Tänk att det funkade! Han fattade galopp mycket lättare nu än tidigare! Han satte faktiskt en galoppfattning i vänster varv helt klockrent!

I vänstergaloppen var det lätt att lugna tempot och hitta rytmen och faktiskt rida. Riktigt duktig var han! Även högergaloppen fattade han lättare än tidigare. Men i det varvet blir galoppen väldigt vidlyftig och där kan han inte lugna tempot lika bra. 

Efter högergaloppen blev han plötsligt pigg och höll på att "springa bort" (som Pether Markne uttryckte det) i traven. Jag fick lugna och gå tillbaka till skritt. Det var något som Pether upprepade flera gånger, att när hästen håller på att "springa bort" så kan man alltid gå ner till skritt för att lugna ner den.

Jag var otroligt nöjd med honom idag. Det känns som om uteridningen gjort gott och att han har blivit lite starkare. Utvecklingen går verkligen jättesnabbt nu, känns det som. Och det är såklart otroligt kul att rida honom!

Duktiga hästen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar