Sidor

fredag 1 januari 2016

Förkovran, ridning och träning!

Detta har varit en ganska lugn dag. Så som en nyårsdag brukar vara. Förmiddagen tillbringades i soffan läsandes Peter Marknes bok Hästens grundarbete. En riktigt bra och intressant bok! När jag läser den önskar jag att han vore min tränare. Otroligt mycket klokt som står i den boken!

Dagens boktips
Som vanligt kan jag ju inte läsa om hästar och ridning utan att bli inspirerad och sugen på att gå ut och praktisera det jag har läst. Så det fick bli en runda i paddocken. Äntligen har vattnet runnit undan och den var sådär bra som den är när fukten i sanden är perfekt!

Jag lyckades snickra på en sko på Bosses skolösa hov i morse. Jag hoppas att den i alla fall kan få sitta tills jag får tag i någon hovslagare.

Jag bestämde mig för att testa att rida i min gamla Andrews dessyrsadel. Efter en noggrann koll så att den satt tillräckligt bra slängde jag på den. Det kändes lite spännande eftersom jag inte har suttit i en dressyrsadel de senaste fem åren.

Det är väl inte den bästa dressyrsadeln man kan ha, så efter att ha ridit en liten stund bestämde jag mig för att byta till den vanliga hoppsadeln istället. Det blir nog till att ge sig ut i sadeldjungeln och skaffa en ny!

När jag var inne och bytte sadel passade jag också på att ta med mig videokameran ut för att filma lite.

Bosse kändes väldigt bra idag. Lätt i munnen. Lyhörd för hjälperna. En riktig fröjd att rida! Galoppen var kanonfin. För första gången kändes det inte som att han tog sådana enorma steg, utan det kändes mer normalt. Vi jobbade på bra i galoppen, det blev lite förvänd galopp också i båda varven. Nu känns det som om att det går att börja reglera galoppen lite mer. Han springer inte bara iväg längre. Bra känsla!

Det är helt fantastiskt hur mycket han (och jag) har utvecklats på dessa två veckor när jag har varit ledig och kunnat rida ordentligt! 

Det var väldigt kul att se filmen efteråt. Han jobbar verkligen på bra och han rör sig faktiskt riktigt trevligt. Det ser lika bra ut från sidan som det känns att sitta på ryggen på den där hästen.

Jag kanske lägger ut filmen ifall jag orkar klippa ihop den. Det blir lätt tråkigt att kolla på en film där man ibland "rider ur bild"...

Efter ridturen blev det faktiskt 45 minuters träning på crosstrainern. Svettigt värre! Men kroppen känns bättre nu än vad den brukar göra efter att jag har ridit.

Man kan väl säga att 2016 har börjat bra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar