Sidor

fredag 15 januari 2016

Slit och släp!

I eftermiddags tog jag en liten ridtur med Bosse. Ute på åkern i den lilla snö som är kvar. Det var inte något bra underlag och därför fick han mest skritta. Det var inte till hans belåtenhet. Han ville minsann springa så mycket som möjligt.

Det var isande kallt, 7 minus när jag gick ut i stallet och det kröp nedåt när solen försvann bortom horisonten. Det blev en kort rastrunda, men han fick i alla fall röra på sig lite. När jag precis skulle skruva ur broddarna så kom det en lastbil dundrandes in på gården.

Det var mina spånbalar som efter fyra veckors väntan ÄNTLIGEN kom. Jag beställde dem den 15:e december och fick då beskedet att de troligtvis skulle komma före jul. Helt ok, de andra var ju inte slut då. Jag väntade och väntade. Inga balar före jul. Inga balar i mellandagarna och efter trettonhelgen ifrågasatte jag vart de hade tagit vägen. Det skylldes på helgdagar och jag fick besked om att jag skulle få dem denna vecka.

Men det kom inga balar. Under tiden har jag fått köpa extra balar från Granngården, tyckte dock inte att det var någon vidare kvalitet, dessutom var innehållet mycket mindre, vilket gör dem rätt dyra.Så jag var lite småirriterad när jag red och satt och funderade på hur jag skulle formulera mitt missnöje med att de inte kom denna vecka heller, men så kom de ju! Så himla gött! Jag hatar verkligen när man måste snåla på strö hos hästarna. Det är helt värdelöst! Jag vill strö upp ordentligt så att jag bara behöver mocka bajspluttar på veckorna, så mockar jag ut lite mer rejält på helgerna. Men det är svårt att göra så när man ska snåla på spånet.

Fem pallar á 21 balar!
Bara till att ta fram säckkärran och köra! Jag började med att försöka lasta några balar i skottkärran, men det funkade inte alls. Den var inte utformad för spånbalar, tyvärr, så det fick bli en och en bal med säckkärran.

Två timmar tog det innan allt var klart! Den som tror att det är enkelt och lätt att ha stall, vet inte vad den pratar om! Men, å andra sidan gör man det en gång om året, sedan ligger balarna där de ska ligga och de är bara till att hämta när man behöver dem.

På plats där de skall vara!
Jag tyckte att det bet rätt bra i kinderna medan jag jobbade, men tänkte inte så mycket på det. Men när jag kom in i huset såg jag att det var 12 minus ute! Jag hoppas verkligen att min frostvakt som sitter vid kranen och vattenslangen klarade att dörren var öppen under de två timmarna jag höll på! Det gör rätt mycket att ha rinnande vatten i stallet! Det gör livet så mycket enklare!

När jag kom in, lite lagom ledbruten, stod Älsklingen och lagade mat. Jag fick assistera honom med den egengjorda beasåsen innan han slängde in varsin plankstek i ugnen. Så himla gott blev det!

Nu lär jag snart somna i soffan efter en lång arbetsvecka och ett hårt pass med balarna som avslutning. Förhoppningsvis hinner jag njuta av att det är helg en liten stund innan jag somnar:).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar