Sidor

torsdag 30 juli 2020

Torsdagsträning

Oj, vilket busväder vi har hamnat i! Det är slutet av juli, men känns snarare som början av oktober :(. Det blåser närmare 20 sekundmeter och det har regnat största delen av dagen. Jag har ägnat mig åt att göra en välbehövlig röjning och städning av huset, så nu är det rent och fräscht igen!

Eftersom det är torsdag innebär det att Bosse och jag har varit iväg och tränat hos Charlotte. Jag satt och redigerade måndagens film och kom iväg lite sent, så blev lite stressad. Såklart stod hästarna nästan längst bort i hagen och när jag kom fram till dem hade de gått ännu längre. Jäkla busar!

Nå, jag gjorde i alla fall i ordning Bosse. Det går ju rätt lätt nu när de har sin korta sommarpäls. Jag har börjat behandla hans hovar med Keratex Hoof Hardener. Håller på att smörja hovarna med det varje dag i en vecka nu och därefter ska det göras en gång per vecka. Jag tycker faktiskt att hovarna ser bättre ut i nederkant, men det är ju å andra sidan nyskodda nu. Vi får se hur det ser ut om sisådär fem-sex veckor! Men det hade varit väldigt bra ifall Bosses hovar hade fått växa ordentligt så att hovis kan börja jobba med hel hov. Hans hovar har ju blivit så mycket bättre det senaste året, han har ju inte haft en enda tappsko, men han sliter ju skor något alldeles otroligt, så de får inte växa så länge nu på sommaren tyvärr.

Vi kom i alla fall iväg och det regnade, men utan att det blev så särskilt blött. Jag hade regnrocken på, men det kändes onödigt då jag inte blev blöt på vägen till Charlotte. Jag hade nästan räknat med att vi skulle träna i ridhuset, men de tappra ponnytjejerna var ute i paddocken. Så där tränade jag också såklart!

Bosse var väldigt seg idag också. Jag kan tycka att han kanske borde ha varit lite piggare med tanke på att det var närmare 14 grader idag, vilket var ungefär tio grader kallare än i måndags och det blåste som sagt halv storm.

Idag fick vi trava över sex eller sju bommar på rad (kommer inte ihåg hur många) och det visade sig faktiskt vara en utmaning. Utmaningen låg i att få honom att hålla i traven hela vägen över bommarna. Tidigare har vi bara travat över 3-4 bommar och det har vi ju gjort många gånger, både hemma och hos Charlotte så det kan han ju bra. Men när det blev fler blev det mer krävande och jag fick driva på honom ordentligt för att han skulle förstå att han behövde hålla i hela vägen. Bra övning!

Vi hoppade också lite titthinder, Charlotte har två runda vattenmattor som han hoppade jättebra direkt, dock hoppade han lite krumsprång över dem, men det var aldrig tal om att han skulle titta på hindret innan och stanna. Vi hoppade också en smalare planka med en halv tunna under som var rödmålad, även den hoppade han utan att tveka, men gjorde ett högre språng. Så duktig kille! Så skönt att han struntar i hur hindren ser ut!

Vi körde lite småbanor, travhoppade en del, galopphoppade en del. Efter det smala planket stod ett kryss och det är så jäkla svårt att komma bra på det! Han blir lite springig och vi hamnar mellan två galoppsprång vilket gör att jag jagar på lite och så blir det långt och lågt språng och så drar han tyglarna ur händerna på mig. Men vi övar på. Det blir bättre och bättre!

Jag själv var inte riktigt på hugget idag och inte lika positiv i min ridning, vilket jag tror drog ner humöret på honom också. Men han gjorde det bra. Han stannar liksom aldrig före ett hinder, utan när han bryter av gör han det i svängar eller på långsidorna. Och det är något jag behöver jobba med. Att rida lite rundare svängar och att vilja rida på framåt mer. Nu har vi kommit så långt att han inte längre drar iväg mot hindren och då behöver jag istället lägga på benen för att få honom att galoppera på. Inte helt lätt! Men vi lär oss för varje gång och vi utvecklas så mycket tillsammans!

Från måndagens film!

Nu håller måndagens video på att laddas upp, så snart kommer det en färsk video på min Youtube-kanal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar