Sidor

tisdag 21 juli 2020

Testar nya stigbyglar!

Sedan minst tio år tillbaka har jag ridit i Mountain Horse SCS3 stigbyglar. Det var ett system som kom någon gång runt 2005-2006 där man har en stigbygelplatta som matchar räfflor i speciella ridskor och ridstövlar. Jag har gillat dem ända sedan jag började rida med dem, men nu är de tyvärr outdated och det går inte att få tag i varken stigbyglar eller passande skor/stövlar. Så jag har länge funderat på att prova något annat.

Senast min sadelprovare var här pratade hon om Acavallo arena och trodde att de skulle passa mig. Jag vill ha stigbyglar som har bra grepp eftersom jag inte har 100% känsel i mina fötter, vilket leder till att jag inte alltid har så bra tramp i stigbyglarna. Så jag vill ha en stigbygel som hjälper mig med att få ett bra grepp och bra tramp.

Så jag har funderat fram och tillbaka, tyckt att det är alldeles för mycket pengar att lägga 1600 kr på ett par stigbyglar, men konstaterat att de ändå är billiga jämfört med många andra liknande stigbyglar. Jag vill givetvis också ha bra säkerhet i stigbyglarna så att man inte riskerar att fastna i dem ifall något skulle hända!

Men till sist fick jag tummen ur och beställde ett par från Hööks och dessa kom med Posten igår så idag testade jag dem för första gången när jag red ut på Bosse.

Mina nya stigbyglar!

Det som skiljer de nya mot de gamla är den mycket bredare fotplattan. Jag trodde att det skulle bli en känsla av för mycket fotplatta och att jag föredrar en smalare som jag är van vid sedan många år tillbaka, men känslan när jag satte foten i dem var inte alls att de var särskilt breda.

De kändes snarare lättare på foten. Men så väger de ju ungefär hälften så mycket som de gamla också. 
Ny till höger, gammal till vänster


Nya mycket bredare
Vikt på de gamla


Vikt på de nya

De kändes väldigt bra att rida med hela vägen, i alla gångarter. Bosse och jag tog en runda i egna skogen och utforskade lite "nya" vägar. Jag trivdes mycket bra med dem direkt och kände att de här kan jag nog ha ett bra tag framöver.

Dock trampar jag inte tillräckligt bra i stigbyglarna för att de ska sitta i samma läge hela tiden. Det vill gärna bli att stigbygeln sitter lite snett  mot foten. De gamla var ju utformade till att sitta så, men när jag tänkte på att lägga mer vikt i stigbyglarna så höll de sig på plats också. Så det får jag helt enkelt jobba på!

Jag blev sugen på att skaffa fler par nu, jag vill ju ha ett par till Pelles sadel också. Jag har ju bara ridstövlarna med tillhörande räfflor på mig när jag rider på bana och det gör jag ju inte med Pelle längre, så det hade passat perfekt att ha dem på hans sadel. Jag ska dock testa att rida med de nya stigbyglarna på torsdag när vi ska hoppa och då ska jag ha räffelstövlarna så då får vi se om de funkar lika bra ihop med dem.

Bosse var i alla fall pigg och framåt idag och gillade verkligen att ta en runda i skogen. Han ville till och med trava och galoppera, så att han har fått stå inne i två nätter verkar ha gjort honom gott. Hoppas att piggheten finns kvar på torsdag bara!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar