Sidor

onsdag 1 juli 2020

Pelle tillbaka i paddocken!

Efter lite käk gick jag ut för att hämta hästarna. Vinden hade mojnat och det var en riktigt fin vindstilla kväll!

Naturligtvis var de så långt bort de kunde komma. Och de tänkte minsann inte möta mig utan jag fick gå hela vägen bort och hämta dem.

Det är så mycket gräs i hagarna nu att hästarna inte orkar äta allt. På vissa ställen har de inte betat alls. Ändå tycker jag inte att det är jättetjocka, men de rids ju ordentligt, så de behöver väl all energi de kan få.

Idag hade jag planerat att testa Pelle lite i paddocken. Jag tycker att han har varit väldigt fräsch nu de senaste veckorna och det vore ju så kul om vi kunde träna lite mer seriöst igen!

Vi skrittade fram ordentligt innan jag började jobba honom. Han var fin i skritten och var mjuk och fin i sidorna, han böjde och ställde som han skulle och spårade fint på volterna.

I traven var han till en början så ojämn att det var svårt att rida lätt, framför allt i högervarvet. Vänster var han mer taktmässig. Men sedan körde vi lite övergångar, skritt-halt-skritt-trav och då hittade han takten efter ett tag och blev jättefin i traven.

Vi galopperade också några varv. Högergaloppen var lite stolpig, men inte alls som när den var som värst i vintras och högergaloppen var riktigt fin! Det kändes som om han är tillbaka fräsch och fin igen! Så kul!

Nu ska vi fortsätta bygga muskler och kondition ute och kombinera detta med pass i paddocken. Kanske, kanske kan jag snart börja hoppa honom också. Det hade varit så kul!

Min fina Pelle!

Häftiga moln!


Pelle och jag




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar