Sidor

torsdag 23 juli 2020

Kul hoppträning!

Idag är det torsdag och dags för veckans höjdpunkt; hoppträning hos Charlotte!

Jag är inte helt säker på att Bosse håller med mig om att det är veckans höjdpunkt dock... Förra gången var han ju inte så rolig att rida...

Men idag hade jag preppat mig själv med lite mental träning och mental avslappning samt andningsövningar för att slappna av och visualisera positiva saker, istället för att fantisera om att jag flyger av och behöver åka ambulans... Hjärnan är ett spännande verktyg som vi har. Kan både hjälpa och stjälpa...

Jag kom iväg i lite bättre tid idag och fick lite längre tid på mig att värma upp Bosse i paddocken. Dock fick jag försöka kryssa mellan de två ponnysarna som hade träningstiden innan mig, men det gick bra.

Bosse kändes faktiskt mer positiv redan från början idag. Han svarade på framåt, gick och kikade lite på en vattenmatta som låg utanför paddocken och skyggade för lite småsaker. Han var mer på hugget helt enkelt. Positiva tecken!

På plats för träning

Jag kunde värma upp i samtliga gångarter innan vi drog igång själva träningen. Vi började sedan att trava över lite bommar på ena diagonalen och gjorde lite olika saker före och efter. Fokuserade mot bommarna på att vända runt innerskänkeln och sedan flytta ut på spåret med hjälp av nya innerskänkeln efter bommarna. Han gjorde det bra och det kändes som om han svarade bra på skänklarna idag. Så kul!

När han är mer samarbetsvillig blir det också mycket roligare att rida honom. Och lättare. Jag kände mig glad och positiv och det blev en helt annan känsla under passet. Jag klappade och uppmuntrade honom väldigt mycket när han gick fram och gjorde det jag ville och jag upplevde att han blev mer och mer arbetsvillig.

Vi travhoppade sedan två räcken på varsin diagonal. Det gjorde han väldigt bra och han bjöd fint mot hindren. Efter hindren jobbade jag honom lite i galoppen innan jag bröt av igen och travhoppade nästa. Detta gjorde vi några gånger och sedan travhoppade vi ett diagonalhinder, fortsatte i galopp till ett hinder på långsidan, runt till nästa diagonalhinder och sedan nästa hinder på diagonalen.

Jag var mycket mer framåt i min ridning, och ville verkligen fram till och över hindren. Den där olustiga känslan innan hindren var som bortblåst och istället kände jag bara glädje och fokus på uppgiften. Så himla skön känsla!

Vi fick till några fina språng och bra flyt och jag kände mig verkligen jättenöjd, både med honom och mig själv. Idag kände jag faktiskt att jag hela tiden ville hoppa ett hinder till, istället för att känna mig nöjd över att jag "överlevde" det jag hade hoppat. Det gick riktigt fint idag! Så kul!

Vi behövde verkligen ett sådant här positivt pass för att jag ska känna att vi inte bara står still och trampar vatten och inte kommer framåt!

Nu hoppas jag att vi kan hålla i den här positiva känslan framöver också. Han har ju inte gått något pass i paddocken hemma sedan förra träningen och han har ju bara ridits ut några gånger sedan förra torsdagen. Han har också stått inne söndag till måndag och måndag till tisdag pga jag fick ta av en baksko. Det har kanske gett honom lite mer energi.

Men jag tycker nog att han ska tåla minst ett pass på ridbanan mellan träningarna. För ute är han ju pigg och framåt och älskar att galoppera! Och trava. Där är det inget fel på framåtbjudningen!

Ja, han är verkligen ingen lätt häst, min Bosse, men när han jobbar på bra och vill framåt är han helt underbar att rida!

Efter att vi hoppat klart blev han sådär pigg och fin i traven och jag fick jobba honom lite där också. Plötsligt hade jag en häst som jag fick bromsa och som låg på i munnen. Men när jag hittade rätt tempo för honom och han slappnade av och släppte i munnen så blev han så fantastiskt fin! Mjuk som smör i sidorna och lyssnade så fint, samt började röra på sina bogar ordentligt. Så härligt att jobba honom när han är sådan!
På väg hem efter träningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar