Sidor

tisdag 10 juli 2012

Stallfönster - öppningsbara?!

Efter att ha fixat lite matsäck och inträdesbiljett till imorgon kunde jag inte låta bli att gå ut till mitt "kära" stallfönster och greja.

Jag tog loss de sista rutorna och hackade loss allt gammalt fönsterkitt med huggmejsel och hammare. Det borde vara ett ganska drygt och tråkigt jobb, men jag tycker faktiskt att det är ganska kul att få ordning på fönstren.

Efter att ha knackat loss alla rutor tog jag stålborsten och gick lös på gjutjärnet. Jag borstade bort gammal rost och sprayade på rostlösningsmedel. Det blev riktigt bra.

Jag har alltid tänkt att de där fönstren en gång har varit öppningsbara, de ser ut som om de är det, men jag har varit säker på att öppningsmekanismen varit helt sönderrostad, så därför har jag aldrig försökt öppna dem. Idag märkte jag dock att de rörde på sig lite och när jag gav mig på insidan, slog jag till lite med hammaren och så gick fönstret upp! Helt underbart! Det gjorde ju fönstret ännu snyggare!

Alla rutor borta!

Borstat och sprayat och öppet!
Nu återstår ännu en omgång med stålborsten innan jag målar med rostskyddsfärg och lackar dem. Jag kommer även att lägga i putsbruk i de springor som finns lite överallt för att inte riskera att fönstret trillar ut inom en snar framtid.

Nu måste jag packa lite kläder inför morgondagen och ta en dusch innan jag går och lägger mig!

3 kommentarer:

  1. Snygga fönster!

    SV: Hehe ja det ät lite synd om dom som har semester nu. Själv tar jag ingen semester nu under sommaren, utan hoppas på ett par veckor till hösten istället :)

    SvaraRadera
  2. Väldigt snygga fönster måste jag säga :)

    Min blogg: sandrasvensson88.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och snyggare kommer de förhoppningsvis att bli med lite färg och rutor:)

      Radera