Sidor

tisdag 24 juli 2012

Morgonridning!

Efter att ha ätit frukost startade jag dagen med en annan mycket trevlig grej; ridning! Hästarna var glada över att få komma in och slippa alla insekter. Jag har nu gett Ultrashield en ny chans och sprayade på Garboso en hel del, vilket han INTE tyckte om!

Jag tog med honom ut i paddocken för att rida lite. Jag hade travbommar på ena diagonalen och tre hinder med travbom framför. Jag hade även en låg cavalletti på ena volten. Vi värmde upp i skritt och trav och han skötte sig utmärkt. Jag upptäckte att om jag lättade i handen före bommarna och cavallettin, gick det mycket bättre än det brukar. Då balanserar han upp sig själv på ett helt annat sätt och travar lätt över utan att slå i bommarna. Vi de tillfällen jag höll i för länge, slog han i, så det var ju rätt lätt att förstå vilket som funkar bäst.

Vi galopperade också ordentligt idag. Jag lättade i sadeln och lättade i handen och även där hittade han sin egen balans så fort jag mjuknade i handen. Helt fantastiskt! Jag vet med mig att jag gärna håller balansen i tyglarna och håller mer än jag behöver, så därför övade jag mycket på att släppa. När jag har tömkört har jag ju sett vilken självbalans han har egentligen, så jag tänkte att det är dags att sluta störa honom när jag rider.

Tendensen att dra ner huvudet i avsaktningarna försvann också, vilket var skönt. Efter galoppen hoppade vi hindren med travbom framför och det gick kanonbra. Han hoppade hur lugnt och fint som helst. Inga tendenser till att skjuta rygg eller dra iväg. Jag bara styrde mot hindren, lättade i handen och lät honom sköta sig själv utan att störa. Det kändes jättebra!

Vi avslutade med att skritta av på den nyklippta gräsåkern, men där var blinningarna lite för envetna, men det blev iaf en liten, ganska lugn avskrittning.

Efter ridturen sprayade jag på lite mer Ultrashield på Bosse och även på Pelle. Sedan släppte jag ut dem i hagen. Men när jag skulle stänga grinden, sprang de tillbaka in igen. Så jag fick laga grinden innan jag kunde släppa ut dem igen. Bus-hästar!
Det dröjer nog innan vi hoppar sådana här hinder igen (ryttare på bilden är Louise), men vi är på god väg!


Nu skiner äntligen solen och det blåser betydligt mindre än igår, då det nästan var storm ute. Så nu blir det till att sooooola! Så gött!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar