Sidor

måndag 30 april 2012

Heeelt slut!

Nu sitter jag i fåtöljen o väntar på att Älsklingen ska komma hem. Efter att ha hållit igång hela dagen är nu både kropp och knopp slut! Det ska bli skönt att få sova så att man kan ta nya tag imorgon!

Pelle fick komma ut på en tur idag. Jag hade tänkt en runda som vi skulle ta, men då han var ovanligt lugn och cool ändrade jag mina planer. Vi följde banvallen där vi både travade och galopperade. Sedan vidare upp i Linneskogen där Pelle snubblade till lite i galoppen (på slät mark) och det är nog första gången någonsin som jag varit med om det. Han har alltid varit väldigt stadig på foten, men det gick bra och han fann sig snabbt.

När vi kom upp i skogen blev han något spänd, men tänkte ändå framåt hela vägen. Plötsligt rasslade det till och Pelle hade gått rakt in i en ståltråd. Då trodde jag faktiskt att han skulle få panik, men det gick bra och vi kom snabbt ifrån den och kunde ta oss vidare.

Uppe vid Spekås blev han ännu mer spänd, studsade till lite, frös i steget i traven och blev sedan rädd för de jordkokor han själv sparkade upp:). Allt som allt gick det väldigt bra tills vi kom fram till en hage där det gick två livsfarliga ponnysar! De befann sig bakom ett träd och Pelle hann inte riktigt se vad det var för något som rörde sig innan han beslutade sig för att det var livsfarligt, vände och studsade iväg.

Jag insåg att det inte var någon idé att försöka få honom att gå så långt fram att han såg vad det var för något så  när jag fick stopp på honom satt jag av honom och ledde fram honom. Till sist insåg han att de nog inte var så farliga trots allt och vi kunde fortsätta gå hemåt i lugnt tempo.

Jag var väldigt nöjd med hur Pelle skötte sig idag. Troligtvis känner även han av att han får gå ute på nätterna och blir lite lugnare av det. Han är verkligen en helt underbar häst när han är så lugn, han har bra framåtbjudning utan att bli het eller dum. Så han fick massor av beröm hela vägen och godis när vi kom hem igen.

Efter Pelles ridtur släppte jag ut hästarna i sommarhagen igen där de nu kommer att beta i godan ro hela natten. Så gött för dem!

1 kommentar:

  1. SV: jaha okej :) här är de ofta en clear round, alltid i 90 cm, och ibland även i 1 m och då får man starta om. bra för unghästar och mindre begåvade som mig! :P på våra klubbhoppningar och så är det sällan så fina hinder heller

    SvaraRadera