Sidor

söndag 1 november 2020

Härlig uterittsfredag!

Oj, vilken kass vecka jag har haft! I tisdags ballade min mage ur fullständigt. Jag åt lax till lunch i restaurangen på jobbet och när vi gick en lunchpromenad kände jag att det började köra i magen, men den höll sig i schack.

När jag kom hem däremot så ballade den ur fullständigt! Jag fick så ont i magen och det körde runt som en jäkla tvättmaskin! Jag gick i alla fall och lade mig och lyckades sova och på morgonen hade det lugnat ner sig, men jag visste ju inte hur den skulle reagera på mat, så jag stannade hemma och jobbade härifrån. Det var en intensiv dag med möten i princip hela dagen, men jag höll i och kände mig mycket bättre ända till jag klappade ihop datorn och ställde mig upp, då kände jag mig rätt seg.

Jag tog en kopp te och åt en tallrik youghurt och sedan drog magen igång igen. Jag hade ätit frukost vid nio-tiden (äggröra och bacon) och magen hade varit lugn hela dagen ända tills jag hade svalt youghurten. Därefter började det köra och göra ont igen. Jag började bli orolig för hur det skulle gå med det planerade besöket av min brorsdotter som skulle komma hit på torsdagskvällen...

När jag vaknade på torsdagsmorgonen kände jag mig mycket bättre i magen igen (den var ju helt tom), men visste fortfarande inte hur den skulle reagera på mat. Dessutom kände jag mig lite trött och svag, så jag stannade hemma även denna dag. Lite färre möten, men när jag satt i det sista mötet från klockan tolv fick jag avbryta mötet vid 13 för då hade min hjärna slutat att fungera och jag var så himla trött! Så jag gick och lade mig en stund och lyckades sova en timme eller så och när jag vaknade var jag som ny igen. Så skönt!

Så på kvällen kom Hanna hit och sov över och så fick vi en härlig hästdag tillsammans! Vi släppte ut hästarna och mockade på morgonen, åt frukost och  tittade lite på Youtube innan vi gick ut och hämtade in hästarna igen för en uteritt.

Hanna fick göra i ordning Kalle eftersom han är snällare att göra i ordning än Bosse, som kan vara lite tjurig... Men hon fick börja rida Bosse. Det är första gången jag rider ut Kalle med sällskap sedan han kom hit så det var lite spännande att se hur han reagerade på det.

Det gick väldigt bra, där Kalle var osäker gick Bosse förbi och drog fram honom och där Bosse tyckte det var läskigt kunde Kalle gå först. När Kalle gick bakom Bosse ville han gärna gå med näsan i rumpan på honom och jag tyckte att de kunde gå bredvid varandra på de vägar där det inte fanns någon trafik, men det ville de inte riktigt. Bosse är lite rädd för Kalle eftersom han är rätt tyken mot honom i hagen...

Bosse går först här...

I alla fall så red vi i Linneskogen, förbi Gamlens gård och därefter golfbanan. Det var första gången Kalle reds där, men han var ändå väldigt lugn. Visst tittade han på lite saker längs vägen, men han ville aldrig stanna eller vända på något sätt. 

Golfbanan var lite läskig...

De gick även bra förbi Breavad och alla ardennerhästar, men sedan när vi svängde in mot Grimsjön kom det en hund farandes. Det var några personer som stod i skogen och bara tittade på när hunden sprang fram mot oss. Jag funderade på ifall de inte skulle hindra hunden, men det visade sig att det inte var deras hund. Den här hunden gillade uppenbarligen att hänga med på uteritt för han följde med oss en bra bit ner mot sjön. Men när vi galopperade upp för en backe orkade han inte följa med, utan gav sig förhoppningsvis hemåt igen. Vi såg honom i alla fall inte mer...
Oväntat hundsällskap


Så vackert i skogen nu!

Det var en perfekt uterittsdag! Inte så varmt, jag blev faktiskt lite kall om fötterna. Men det var helt vindstilla och framför allt uppehåll. Så härligt!

När vi kommit ungefär halvvägs på rundan bytte vi häst och Hanna fick prova Kalle. Han skötte sig så himla bra och var jättesnäll! Jag tror att Hanna gillade honom:)

Bosses öron!

Vi fortsatte upp mot Bexells stenar och så blev det en härlig galopp upp för backen från parkeringen. Bosse tog i ordentligt och galopperade på som hejsan! Så kul! Och Kalle blev också lite laddad! Vi höll på att missa vägen ner till Ryen för att vi knappt fick stopp på dem. 
Kalle och Hanna

Det rök om båda två när vi skrittade ner mot Ryen och det blev perfekt för dem att skritta av sig nedför backarna där. Så när vi kom ut på grusvägen kunde vi trava och galoppera lite till på vägen hem.

Jag är så glad att Kalle sköter sig så himla bra! Ny ryttare och nya vägar, inga som helst problem. Han är så duktig kille! Jag är också glad att Bosse var fräsch och pigg och snäll. Han är också väldigt duktig! Det är också så himla kul att Hanna fixar att hoppa upp och rida dessa grabbar så bra som hon gör! Hon är ju inte så gammal än, men hon är väldigt tuff och orädd och duktig på att rida!

På vägen hem fick jag i alla fall grabbarna till att skritta lite bredvid varandra. Bosse var dock lite osäker på Kalle och gick och spanade på honom.

Kompis eller inte!


Vackra vackra höst!

Vi var ute i drygt två timmar och det var verkligen så kul och härligt att komma ut! Nu fortsätter Bosses vila ett tag till. Han och Kalle ska ju vaccineras på tisdag, så denna vecka blir väldigt lugn för båda grabbarna. Det blir nog ridning igen först på fredag.

När vi var klara i stallet åkte vi en sväng till Kungsbacka. Först var vi inne på Börjes där jag köpte foder. Vanligtvis brukar jag ju köpa foder på Gekås, men nu har det varit höstlov = för mycket folk. Så då har jag inte orkat åka dit. Det var ändå bra priser hos Börjes jämfört med Granngården, så det var ju bra att passa på att fylla på förrådet lite.

Vi var sedan inne på Svensk ridsport där jag shoppade ett par vinterhandskar från Ariat och en fin zip-tröja från samma märke. Ariat har blivit en ny favorit av klädesmärken då jag tycker att de har bra och funktionella plagg till ett helt rimligt pris!

På vägen hem körde vi också till kyrkogården och satte lyktan och tände ett ljus på pappas grav.

Så det blev en jättemysig heldag med Hanna och nu är planen att hon kommer ner på jullovet också och då ska vi ta ett pass i ridhuset också. Ska bli så kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar