Sidor

onsdag 25 november 2020

BE-körkort - check!

Idag var det alltså dags för uppkörning. Jag vaknade klockan halv fem och kunde inte somna om. Jag gick ner och hämtade BE-boken och läste på lite mer om bromsar, lastsäkring och däck. Saker jag kände mig lite osäker på.

Jag hade ju sista körlektionen igår och då fick jag äntligen besked om att jag skulle få köra upp med en automatväxlad bil, så jäkla gött! Så jag körde den igår och det var ju så mycket enklare. Dock hade jag lite småproblem med backningen runt ett gathörn, det som gick så klockrent tre gånger förra körlektionen.

Så när jag var klar kände jag mig lite osäker på det, så min snälle körlärare bestämde att vi skulle träffas en halvtimme innan uppkörningen och backa lite. Så det gjorde vi. Jag backade runt samma hörn igen och tyckte återigen att det var svårt. Men sedan konstaterade vi att det inte var ett särskilt snällt hörn eftersom det nästan var 90-gradigt. Alltså mycket svårare att komma runt på ett bra sätt.

Sedan var det så dags. Jag var så nervös för funktionskontrollen, men hade lugnat ner mig lite när jag fick köra innan, så det var ett bra drag.

Inspektören var en kvinna från Falkenberg och hon var väldigt lugn och sansad så jag kände mig rätt lugn efter ett tag. Jag fick kolla däck, ljus och lasten och göra bromsprov på bil och släp. Det gick som det skulle. Sedan fick jag förklara lite kring registreringsbeviset på bil och släp hur mycket jag fick lasta och vad som kan påverka kultrycket osv. Helt enkelt vad man ska tänka på vid lastning.

Sedan fick jag en fråga som det visade sig att jag tolkade fel. Hon frågade ifall det hade någon betydelse för släpet ifall jag lastade max i bilen. I min hjärna såg jag då framför mig att jag fördelade lasten över bilen så att det blev jämnt och därmed tyckte jag inte att det skulle ha någon betydelse för släpet. När vi var klara med hela uppkörningen sa hon att jag hade svarat fel på det eftersom en maxlastad bil skulle medföra påverkan på kultrycket. Jag fattade inte riktigt vad hon menade, men när jag parkerade bilen på jobbet trillade polletten ner; hon förutsatte att jag tänkte lasta maxlast baktill på bilen. Den får ändå lasta drygt 300 kg, så jag vet inte hur jag skulle ha fått plats med all last i bagageutrymmet, men såklart, hade jag lastat allting där så hade ju bilen blivit baktung och därmed hade jag fått ett positivt kultryck och det hade ju påverkat släpet. Men det var ju en lite klurig fråga och jag tror inte att inspektören förstod hur jag tänkte och jag förstod inte hur hon tänkte förrän senare... Så kan det gå! Jag blev i alla fall inte kuggad på det, tack och lov!

När kontrollerna var klara körde vi en runda. Genom Lassabackarondellen, ner förbi Hajen, bort mot tågstationen, in på en lite smalare tvärgata där jag fick parkera. Sedan ner mot Hajen igen, ut mot 41:an (Lassabackarondellen åt vänster igen), vidare mot Tångaberg och in på en smal väg som går mot Tofta. Där fick jag stanna och backa in på en smal grusväg. Satte den perfekt!

Jag fick faktiskt ett möte på ett lite klurigt ställe på den där smala vägen, men som tur var hade de förstärkt diket precis där så jag kunde köra åt sidan och vi kunde passera varandra med god marginal.

När jag kom till Tofta fick jag köra ut på E20 mot Malmö och sedan körde vi tillbaka till Stormhallsvägen där jag började. Så fick jag stanna bilen och koppla av släpet. Och så fick jag reda på att jag var GODKÄND!!!!

Så jäkla gött!!! Jag är så lättad! Jag är så nöjd med mig själv! Jag är så nöjd med min körskola och min körlärare som har stöttat mig igenom detta och svarat på alla mina konstiga ingenjörsfrågor (t.ex. vad är det för skillnad på släpkärra och släpvagn???). 

Jag har anlitat POS trafikskola i Varberg. Jag tycker att deras upplägg har varit klockrent! Jag fick börja övningsköra några veckor innan uppskrivning, vilket gjorde att jag fick en hel del tips på och förvarning om att jag MÅSTE LÄSA BÖCKERNA och inte kan förlita mig helt på appen för att klara uppskrivningen. Jag har också fått mycket tips på vad jag kommer att råka ut för på uppkörningen och att vi faktiskt övade på att backa in på just den där grusvägen som jag fick backa in på idag. Allt detta stöd har lett mig fram till mitt BE-körkort och även om det har kostat lite pengar så är det värt det! Det är också värt allt slit, allt pluggande, all övningsbackning och annat som jag har lagt tid på denna höst!

För nu har jag mitt BE-körkort och jag behöver aldrig mer vara orolig för att köra olagligt med Magnus bil och mitt släp! Så jäkla gött! Så om du kör mycket med stora släp, t.ex. hästsläp eller husvagn, tveka inte, ta det där jäkla BE-körkortet! För när du väl har det kan ingen ta det ifrån dig!

Så det första jag gjorde efter att allt var klart var att boka besiktning på släpet som ska besiktas innan november är slut... Fredag lyckades jag hitta en tid så det blir perfekt! Första åkturen med BE-körkortet!

Nu kan jag börja fundera på ifall jag ska väga upp mitt släp (det har idag en totalvikt på 1400 kg och på det kan jag lasta en häst i alla fall), det går att maxa upp till någonstans runt 2000-2500 kg, eller om jag ska sälja det och satsa på att köpa mig något nyare och fräschare?

Ja, det kan jag ju fundera på ett tag, som det är nu ska jag inte köra två hästar ändå om jag ska köra någonstans, så jag klarar ju mig som det är nu.

Men vad gött det ska bli att släppa all oro, alla frågor som maler i huvudet, alla detaljer jag ska komma ihåg osv! Helt underbart!

Lyckliga jag direkt efter uppkörning!


Så härligt att man får mail direkt efteråt som bekräftar att man är godkänd!


Besiktning av släp bokat!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar