Sidor

fredag 27 november 2020

Seriehoppning!

 Igår var det torsdag och träning för Charlotte. Det var Bosses tur denna gång också eftersom han ska vaccineras nästa vecka och då behöver vila några dagar.

Det blev kallt och började frysa på igår. Hela den här hösten har det ju varit så himla kallt och jag har alltid varit för varmt klädd. Så igår valde jag en baselayertröja från Ariat och väst samt mina vinterleggings från Maya Delorez. Men det blev så råkallt i ridhuset att fartvinden gjorde så att det blev betydligt kallare än vad jag hade väntat mig. Jag brukar ju bli rätt varm när jag rider så det brukar inte vara något problem. Jag kan väl inte påstå att jag frös, men det var lite svalt och jag kunde haft mer kläder på mig!

När jag red fram fick jag lite feeling och sa till Charlotte att hon och föräldrarna till ponnygruppen som red före mig såg lite frusna ut och undrade ifall de kunde bygga fram en liten serie till Bosse och mig. Det gjorde de!

Jag sa att Bosse behöver 3,5 meter mellan studsen, för det var vad vi hade när vi hoppade serie senast hemma. Charlotte frågade flera gånger, för hon tyckte både att det lät mycket och såg långt ut när det väl var uppställt, men jag stod fast vid att han behöver det avståndet. 

Vi hade tre studs, en travbom framför, sedan kryss, studs till lågt räcke, studs till kryss. Därefter ett räcke på ett galoppsprång och sedan ett räcke till på ett galoppsprång som vi senare byggde om till oxer.

Vi kom in i trav och första gången var han lite seg, han var kanske inte riktigt med på vad vi skulle göra, men han gjorde det superbra! Han fattade liksom vad det gick ut på, bara att han inte hade riktigt rätt tempo in i serien.

Vi kom igen och då gick det bättre, men då fick jag faktiskt konstatera att 3,5 meter var lite långt för honom i studsen. Vi fick även korta till de andra hindren lite grann, jag tror att det var sex meter fram till första och 6,5 till andra hindret.

Det är verkligen så kul att hoppa serie! Man kan liksom bara koncentrera sig på att rida rakt fram och hålla en bra position i sadeln. Bosse blev lite framtung efter studsen och jag fick hålla i honom lite för att han skulle få plats. Jag kände väl att jag inte riktigt fick igenom mina förhållningar, men han hoppade så himla fint! Han var inte i en enda bom och hoppade verkligen upp sig. Så skojigt!

Charlotte höjde både räcket och oxern lite grann och sista gångerna vi hoppade var räcket på typ 80 cm och oxern/stigsprånget låg nog någonstans runt 90 cm. Känslan för mig var bara totalt förtroende. Det kändes inte ett dugg nervöst att rida på serien på något sätt, utan jag kände bara total trygghet. Jag vet att Bosse alltid hoppar och att han gör det bra och jag behöver inte bekymra mig om någonting annat än att det ska vara hyfsat rakt och att jag ska hålla en mer upprätt position. Jag vill gärna falla framåt. Jag tror att jag sitter spikrakt, men jag gissar att jag ändå är rätt framåtlutad eftersom Charlotte hela tiden påpekar att jag ska räta upp mig :).

Jag var supernöjd men honom och han verkade också tycka att det var väldigt kul att hoppa serie. Jag satt med ett brett leende på läpparna varje gång!

Återigen så är det ju så att den här typen av hoppning tar mycket på hästen. Det är typ tredje gången i år han hoppar serie på detta viset och tidigare har vi bara haft ett hinder efter studsen. Så det var lite nytt för honom. Jag kände mig nöjd efter några omgångar. Jag tyckte att han gjorde det bra och på ett positivt sätt och då vill jag avsluta när det går bra. Jag vill verkligen inte sätta oss i en situation där han blir trött, för då riskerar vi att det kommer misstag från oss båda.

Men det var i alla fall superkul träning! Han är så himla fin i ridningen nu och jag bara njuter av att få sitta på hans rygg och få svar på allt jag ber om på ett positivt sätt. Min fina kille!

Bild från seriehoppning hemma i höstas!

Idag har jag varit och besiktat släpet. Klockan sju hade jag tid. Det var första körningen med min nya BE-körkort! Det är minusgrader ute idag så det var lite lurigt att köra, men ingen halka som jag märkte av i alla fall! Släpet gick igenom fläckfritt och jag fick beröm för samtliga bromsar tog helt jämnt och fint. Mitt fina släp!

Nu ska jag ta tag i lite städning här hemma, har inte gjort det på ett tag sådär ordentligt, så allting behöver gås igenom och få sig en omgång. Sedan ska jag plocka fram lite adventsljusstakar och sedan blir det ridning i eftermiddag! En härlig solig fredag helt enkelt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar