Sidor

måndag 26 oktober 2020

Markarbete inspirerat av Stephanie Holmén


Måndag igen och denna vecka har jag lite annat upplägg. Eftersom Kalle och Bosse ska ridas ut på fredag då Hanna kommer hit har jag planerat att Kalle få gå i ridhuset måndag och onsdag.

Så ikväll skrittade vi dit lagom tills det hade blivit tomt. På schemat stod markarbete och jag fick lite inspiration av Hästnet och Stephanie Holmén som hade en digital clinic igår kväll. Riktigt bra, enligt mig!

Hon och hennes syster Nicole körde lite övningar med bommar på 18 meters avstånd. Tanken var att man ska kunna variera antalet galoppsprång 4, 5 eller 6, där fem är det "normala" antalet.

Det stod två räcken på ena långsidan i ridhuset så jag gjorde i ordning dem till två bommar med 18 meter emellan.

Kalle var fin och lugn att skritta till ridhuset idag, men när vi var där var han lite tittig på lite saker som hände utanför. Men han släppte det efter ett tag när allting lugnade ner sig.

Jag jobbade mycket med övergångar och med formen i båda varven. I skritten kommer han mer och mer i en fin arbetsform. I traven lite sämre, men bättre än tidigare. Han är väldigt läraktig, min fine Kalle!

I galoppen blev han väldigt springig och svår att få in i ramen på volterna. Han vill inte riktigt jobba som han ska där. Men jag red kortare sträckor galopp, saktade av till trav, fattade ny galopp för att låta honom hitta rätt arbetsform där. Det blev faktiskt bättre på slutet.

Vi travade först över de där bommarna åt alla håll och kanter för att avdramatisera och sedan galopperade vi. Han bröt av till trav första gången eftersom jag inte red ordentligt, men snart satte han de där bommarna. Dock var det inte att tänka på att få plats med fem språng, nej fyra tyckte han var precis lagom.

Han är inte så stark i galoppen än att jag kan reglera honom särskilt bra, men det kommer, vi behöver bara fortsätta att öva! Och det var en sak som Steffi sa, att det är "övning", vilket betyder att man inte sätter allting perfekt första gången, utan man gör övningen igen, igen och igen och till sist får man in de där fem och kanske också sex galoppsprången som man ska och kan leka med det.

Eftersom det kändes så lätt att galoppera över bommarna lade jag upp dem och så galopperade vi över små "hinder". De var väl ca 50 cm. Inget som sliter nämnvärt på hästen, men ger ändå en känsla av hoppning.

Han gjorde det superbra! Han är så himla lättriden på hinder! Det känns som om vi inte kan komma fel, han bara tar mig fram till hindren hur enkelt som helst! Dock måste jag driva på honom för att han inte ska bromsa, men det är ju precis tvärtom jämfört med Bosse som helst vill springa mot hindren.

Jag vill bara hoppa igen, igen och igen! Så underbar känsla! Och han ger mig otroligt självförtroende i hoppningen! Det känns verkligen som om vi skulle kunna hoppa hur högt som helst!

Men jag skyndar långsamt. Vi har mycket grunder att jobba på hela vintern och jag har ingen brådska med att höja upp hindren. Då är det bättre att hoppa lågt och hoppa oftare för att hitta varandra bra i hoppningen. När grunderna väl sitter kommer det inte att spela någon roll hur höga hindren är!

Precis när vi kände oss klara kom det världens regnskur och jag passade på att skritta lite extra i ridhuset, plockade upp bajs och sadlade om Kalle då sadeln hade åkt bak igen. Dock verkade han inte bekymra sig så mycket för det. Jag märkte i och för sig att han blev lugnare i galoppen när jag lättade lite i sadeln, då kom han till bättre arbete. Det är samma sak i traven, han gillar inte att jag sitter ner på honom då, utan jobbar bäst under lättridning. Men det är också saker som vi kan öva på framöver. Så länge han jobbar i bra form och stärker sig i den formen spelar det mindre roll ifall jag kan sitta ned på honom eller ej!

Dagens övning!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar