Sidor

lördag 24 oktober 2020

Körlektion, uteritt och hästklippning

Fredag igår och jag var ledig. Så underbart! Det var också dags för min första körlektion inför BE-körkortet. Lite nervöst, men det visade sig att jag inte hade något att oroa mig för. Det var nämligen inte så mycket körning utan vi fokuserade på funktionskontrollerna och annat som man kan råka ut för vid uppkörningen.

Den bil jag ska köra upp med har backkamera så det är inte någon utmaning att backa bilen till släpet. Det är rätt gött ändå! Det tog i alla fall hela lektionen att gå igenom allt som ska kollas och så snackade vi lite om hur bromsarna på släpet fungerar samt vad man ska tänka på vid lastsäkring och lite kultryck och annat "kul". En månad kvar nu till uppskrivning och uppkörning! Ska bli så gött att få klart detta och jag gör allt jag kan för att lyckas på första försöket!

När körlektionen var klar gjorde jag några ärenden och sedan körde jag hem igen och tog in hästarna. Bosse fick ett bad eftersom han skulle klippas. Jag hade tänkt bada Kalle också, men han var såpass ren att han inte behövde det, så det var ju gött att slippa det.

Bosse blev i alla fall ren och fin och fick stå med fleecetäcke på för att torka medan jag red ut Pelle en runda.
Nybadad!

Pelle var lugn, men ändå pigg och fräsch. Jag gick miste om ett fantastiskt fototillfälle då ett rådjur stod och stirrade på oss i en trädgård, endast fem meter ifrån oss, men precis när jag hade fått upp kameran och skulle ta en bild flyttade sig Pelle åt sidan och då stack rådjuret. Så synd!

Han travade in på gärdsvägarna och var så himla fin i traven. Han sprang rent och var framåt, så kul! Vi galopperade lite upp vid Hulegården, men där blev han lite trött faktiskt. Inte så konstigt, han är ju inte i någon kondition nu precis. Men det blev i alla fall en mysig runda med honom!

Fina höstfärger ute nu!

Pelle blev faktiskt lite svettig, men han får behålla pälsen på ändå, han ska inte ridas så hårt, så då är det bättre att han har sin päls så slipper jag hålla på med täcken till honom!

Sedan var det dags att klippa Kalle. Inte heller det var något problem för honom. Han är ju världens coolaste häst! Han stod snarare och njöt och somnade nästan... Så söt!

Kalle och klippmaskinen

Jag klippte en täckesklippning på honom och klippte benen också samt sparade huvudet. Det blev himla bra och han blev så blank och fin!

Nyklippt kille!

Sedan var det Bosses tur, han hade torkat bra och det var väldigt lättklippt när pälsen var tvättad. Kan vara bra att komma ihåg till nästa gång...

Bosse skötte sig också bra, dock stod han och skrapade och var lite otålig. Han blir sådan så fort jag tar in dem på nätterna, då går humöret ner på honom. Han kanske skulle gått på lösdrift istället? Jaja, nu är det som det är i alla fall.
Nyklippt Bosse

Bosse klipptes som Kalle. Vi får ju se hur mycket ridning det blir på honom. Jag vet inte läget på hans hälta än, ska skritta honom en runda senare idag och testa ifall han fortfarande är halt. Men oavsett vilket så blir det några lugnare veckor för honom framöver.

Varje år glömmer jag av hur tidskrävande det här klippandet är! Jag började klockan sex och var klar halv nio! Det inkluderar förvisso rengöring av maskinerna också. Jag tog isär min lilla maskin som jag klippte benen med och när jag skulle försöka få ihop skären igen skar jag mig i tummen och blev så frustrerad. Det är nästan det värsta med klippandet, rengöringen av maskinerna... Men nu är det gjort i alla fall! Så gött!

Idag ska Kalle ridas ut, blir en lite längre runda. Ska bli spännande att se ifall han  blir piggare av klippningen eller bara är sitt vanliga coola jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar