Sidor

söndag 11 oktober 2020

Kul dressyrpass!

Efter Kalles uteritt var det Bosses tur. På schemat stod dressyr. Tyvärr var inte paddocken ridbar idag efter allt regnande, så vi skrittade iväg till ridhuset.

Där var vi faktiskt ensamma idag, så vi kunde träna i lugn och ro. Jag hade tagit på mig sporrarna idag också för att se ifall jag kan rida med dem utan att sitta och hacka för mycket. Anledningen till att jag varit sparsam med sporrarna den senaste tiden är att jag har hackat sönder Bosses känsliga päls när jag har använt dem och har man sådana skänklar ska man definitivt inte rida med sporrar!

Jag försökte tänka på att inte vinkla in fötterna, utan istället bara använda sporrarna när jag behövde förstärka skänkeln. Typ när han inte lyssnar på innerskänkeln eller framåt.

Men han var så jäkla fin idag! Han var märkbart positiv och gick fram direkt i traven. Han bromsade bara lite vid ingången, annars lyssnade han på innerskänkeln och böjde och ställde helt korrekt samt spårade fint på volterna.

Jag värmde upp med lite stora volter, varvbyten och tempoväxlingar innan jag gick över till övergångar. Skritt-trav-skritt. I början var det lite segt framåt, men efter ett tag svarade han direkt på mina skänklar och jag behövde knappt nudda honom innan han gick fram i traven. Så himla fin!

Jag fortsatte sedan med galopp. Han fattade galopp direkt, men där är han ju ännu senare med reaktionen, så när vi hade galopperat lite i båda varven började jag göra övergångar trav-galopp-trav. Fattningarna blev bättre och bättre och kvickare och kvickare, framför allt i vänstergaloppen. Han var så fin! Så när det gick bra att göra fattningar från trav började jag jobba från skritt och efter några försök satte han en klockren fattning i vänster galopp från skritt. Så himla kul!

Det går ju inte att ens försöka fatta galopp från skritt när han inte är framme för skänkeln, så idag passade jag på och då lyckades jag också med det hela.

Det gick lite sämre i högervarvet, där är han segare på hjälpen, men han har ju ändå blivit så mycket bättre där också nu, så jag tror att om jag bara får honom såhär lyhörd så ska vi nog snart kunna fatta galopp från skritt i båda varven. Verkligen en milstolpe som vi har uppnått idag!

På torsdag ska vi träna hoppning för Charlotte så jag hoppas att hans fina framåtbjudning håller i tills dess! Ska bli så kul!

Bild från måndagens seriehoppning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar