Sidor

fredag 20 mars 2020

Vårbruk och ridning!

Äntligen har det slutat att regna!!! Inte sedan i tisdags har det regnat och paddocken har nu äntligen torkat helt!

Denna fredag har bjudit på strålande sol och klarblå himmel. Jag har jobbat hemifrån och när jag var klar tog jag med mig Selma och traktorn och gav mig ut i paddocken. Äntligen dags för att vårbruka den!

Jag har inte sladdat den på väldigt länge. Dels för att jag inte har ridit så mycket i den då Bosse var skadad större delen av förra året och Pelle inte var riktigt igång. Men också för att det inte har gått att köra den när det har varit så blött och tråkigt.

Före
Den såg inte så rolig ut och nu  behövde den först sladdas för att jämna till allt grus.

Enklaste formen av paddocksladd!
När jag sladdar använder jag en gammal upp- och nedvänd slättharv som jag har bakom traktorn. Den gör verkligen sitt jobb och jämnar till fint. Jag kör först runt och sedan kör jag i åttor för att allt grus sak jämnas ut ordentligt.
Nöjd vovve!
Selma älskar att åka traktor och hon var så nöjd över att hon fick åka med mig. Hon hade huvudet i mitt knä större delen av åkturen:)

Nysladdat!
När jag var klar med sladdningen kopplade jag på ringvälten för att trycka till underlaget. Även om det inte har varit någon tjäle denna vintersäsong så behöver underlaget tryckas till för att det ska bli fint att rida på. Körde samma med välten, först runt och sedan i åttor.

Ringvälten
Egentligen är det lite klent att ha endast en rulle på välten, det hade gjort gott att ha tre som det ska vara, men jag har inga fler rullar än den där. Dock ska jag se ifall det finns någon som kan tänka sig att sälja en gammal ringvält till mig. Det blir ju lite traktorspår eftersom välten är smalare än traktorn.

Men det blev ändå grymt fint när jag var klar! Och sådär perfekt underlag att rida på, fast och fint!

Nyvältat!
Idag fick jag också till min stora glädje igång min Pixio Cameraman! Efter att ha mailat med supporten på Movensee fick jag rådet att para ihop alla beacons och klockan med roboten, vilket jag testade i vardagsrummet och då fick jag det äntligen att funka!

Jag riggade upp den i paddocken och det funkade! Så kul! Pelle fick gå lite markarbete. Jag hade en travbom framför kryss på medellinjen och två galoppbommar i hörnen på nedre kortsidan. En start på min och Pelles (förhoppningsvis) kommande hoppkarriär!

Pelle var väldigt fin idag. Jag red igång honom i samtliga gångarter. Jag körde lite övningar som vi gjorde för Charlotte i söndags. Lite öppnor, lite vändningar över mitten. Vi gjorde övergångar och några galoppombyten. Han var inte riktigt så upphetsad som han har varit det senaste utan galopperade på ganska lugnt. Galoppbommarna gick hur enkelt som helst.

Jag valde att skritta upp på medellinjen och sedan komma fram i trav innan krysset, vilket var bra. Då höll han sig till trav innan krysset.

På slutet galopperade vi på övre volten i vänster galopp, det skvätte lite grus på löven i kanten av paddocken och då gav han sig iväg i lite bockning, men jag höll balansen bra och sedan avslutade vi passet. Filmen blev jättebra förutom att den gick lite för långt ned i övre delen. Men det går ju att klippa bort.

Jag var så nöjd med Pelle återigen! Han är en sådan härlig häst!

Dagens AW!
När jag var klar doftade det gott från grillen som Magnus hade startat och det var så gott med grillat kött! En försmak av sommaren! Men även om solen har lyst idag så är det inte varmt! Någonstans runt 3-5 plusgrader och nordlig vind. BRRR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar