Sidor

onsdag 11 mars 2020

Ibland behöver man vila!

Igår när jag kom hem var det helt vedervärdigt väder! Det regnade mycket och blåste och hästarna stod ute och såg helt dränkta ut. Jag hade planerat att rida båda två som jag brukar göra på tisdagar, men så tänkte jag om.

Pelle ska tränas för Charlotte imorgon, så därför ville jag ju rida honom innan, men så slog det mig att han behöver ju ingen träning för att kunna tränas imorgon. Han kan ju redan allt. Och eftersom det såg ut som om det skulle bli samma väder med regn och blåst imorgon kväll som igår så tänkte jag att varför ska jag utsätta oss för oväder två gånger samma vecka? Den tid som jag sitter på hans rygg imorgon framför Charlottes ögon är ju så mycket mer värt och jag måste ju faktiskt inte utvecklas varje gång jag tränar. Ibland får det vara ok att vara där vi är.

Jag var dessutom så himla trött igår. Jag kände det hela dagen på jobbet och jag var ju inte piggare när jag kom hem. Så till sist bestämde jag mig för att jag skulle vila denna tisdag. Så efter att ha tagit in hästarna, lagat mat och ätit sjönk jag ner i soffan och tittade lite på SVTplay och Youtube innan jag gick ut och gav hästarna sista höet vid åttatiden. Därefter tog jag en dusch och sedan gick jag och lade mig. Tio över nio föll mobilen ned i min panna och då insåg jag att det var dags att släcka lampan.

Jag somnade nästan med en gång. Så vaknade jag helt utvilad strax efter halv sex i morse. Jag gick upp när klockan ringde vid sex och kände mig pigg och återhämtad. Så skönt! Det kändes som om det var helt rätt val jag gjorde igår helt klart!

Idag har jag haft bra energi på jobbet. Solen har skinit hela dagen och vid lunch fick jag en promenad ut till kontoret. Så härligt! När jag gick hem sken solen och vinden hade mojnat en hel del. När jag körde hem visade temperaturmätaren på bilen (som är lite optimistisk) hela nio plusgrader!

Jag beslöt mig för att rida Pelle direkt när jag kom hem. Jag hade tre val; rida i paddocken, rida ut eller rida till ridhuset. Efter att ha inspekterat paddocken valde jag den. Det var förvisso rätt blött, men nu är den inte lika bottenlös längre och en dags torka hade gjort den gott.

Det är ju så tidsbesparande att rida i paddocken jämfört med ridhuset! Bara till att gå ut och rida där jag är. Att ta mig till och från ridhuset inklusive upp- och avsittning samt eventuell mockning tar minst en halvtimme per häst. Nu tog hela passet en halvtimme. Rätt stor skillnad! Det blir lätt att hinna rida båda hästarna samma kväll när paddocken har torkat upp och vi har de långa kvällarna tillbaka!

Jag red egentligen bara i alla gångarter för att han skulle få röra på sig. Pelle skötte sig så bra och var jättefin! Känns bra inför morgondagens träningspass!

Kvällens pass i paddocken!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar