Sidor

fredag 6 mars 2020

Projekt 2020!

Inget år utan projekt när man bor på gård! Och vad är det vi ska hitta på i år då? Jo, något som jag har tjatat om och funderat över i flera år, nämligen fixa en ny stalldörr till baksidan av stallet!

Idag har vi en dubbeldörr där endast ena delen går att öppna. Karmen är troligtvis original från 1920-talet och den är rätt rutten och sliten vilket leder till att dörren hela tiden hänger sig och inte går att stänga. Ruskigt irriterande!

Det behöver göras ett jobb med att putsa sprängstenen också som karmen sitter i för att stärka upp där den gamla putsen har gett med sig efter alla år.

Funderingarna har varit många. Ska vi bygga själv? Anlita snickare som bygger? Beställa färdig dörr? Låta snickare installera?

Efter att ha diskuterat med en van snickare som har gjort många sådana här jobb kom vi fram till att det bästa och mest ekonomiska alternativet är att köpa färdig dörr och installera själva. Så jag har haft ett par förfrågningar ute till olika företag som senare visade sig offerera samma dörr till olika pris och då valde jag den som jag hade bäst dialog med.

Så nu har jag dubbelkollat mått och bilder, ingen leverantör kunde erbjuda en specifik ritning utan skickade istället bildexempel på tidigare gjorda dörrar. Men det får väl vara good enough. Vi anlitade snickare för att mäta ut dörren så det vet jag är gjort på rätt sätt så nu håller jag tummarna för att det blir rätt när väl dörren kommer.

Det ska i alla fall bli så himla gött att ha en dörr som är öppningsbar hela vägen, det kommer att underlätta ifall vi blir tvungna att köpa hösilage i storbal igen då vi kan få in hela balen genom dörren utan att behöva släpa. Och det blir ju bättre för hästarna att ha en bredare utgång. Så detta ser jag verkligen fram emot! Ett litet vårprojekt!

Exempel på hur dörren kan se ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar