Sidor

söndag 29 mars 2020

Äntligen klar!

Jag känner många personer som säger att de älskar att påbörja saker. Sedan erkänner de motvilligt att de inte är lika intresserade av att slutföra saker. Men jag ä en person som både älskar att påbörja och slutföra saker. Det är en sådan enorm tillfredsställelse att bli klar med någonting tycker jag! Och idag är en dag då jag får känna av den där tillfredsställelsen!

Om det kändes som vår igår så är vi tillbaka i vintern idag. Klarblå himmel förvisso, men en vind som är så bitande kall att det krävs både långkalsonger, vintervantar och alla andra vinterattiraljer som finns för att inte frysa ihjäl denna söndag!

Men det är sommartid från och med idag och jag hoppas att vår regering kommer att fatta ett klokt beslut i den frågan i sommar och behålla sommartiden för all framtid! Jag vaknade rätt tidigt ändå, klockan i taket sa att den var halv sex, men den var ju inte ändrad, så vid sju var jag uppe och kände att det var rätt ok tid att komma upp ändå.

Hästarna fick mat och fick komma ut. Jag mockade boxarna och så flyttade jag de sista säckarna med spånpellets för att göra rent under pallarna och förbereda för leverans av nya säckar som är lovad i början på nästa vecka. När jag ändå höll på gjorde jag också rent runt foderbaljorna så det blev riktigt rent och fint i stallet! Jag funderar på ifall jag skulle snickra till någon hylla för att få upp foderbaljorna från golvet och få bättre arbetshöjd när jag ska fylla på foderhinkarna och också slippa ha hinkarna på golvet. Men jag får fundera på det ett tag till tror jag.

När jag hade ätit frukost gav jag mig ut till traktorn. Idag lyckades jag starta den i alla fall, även om den var lite seg, men till sist gick den igång. Selma åkte med och hon är ju så nöjd när hon får åka traktor!

Jag har haft som mål att bli klar med hagmockningen denna helg och det kändes lite segt igår, så jag trodde inte att det skulle gå. Men med skopan fanns det ju mer plats så jag behövde inte köra och tömma förrän jag var klar och då var inte skopan helt fylld. Igår körde jag ju tre vändor med sex-hjulingen.

Solen sken på oss, men vinden var så fruktansvärt kall så det var inte att tänka på att ta av mig några kläder. Men med en ljudbok i lurarna gick det ändå rätt bra att göra det tråkiga jobbet och till sist hade jag kommit igenom hela den övre delen av hagen! Så jäkla gött!

Jag hittade en framsko med tillhörande shoe-secure på och en shoe-secure utan sko. Samtliga från Bosse. Kanske kan jag detta år slippa de där förbaskade tappskorna!

När jag gick där uppe och mockade lade jag också märke till en massa stenar som låg lite här och där i hagen och när jag hade tömt skopan bestämde jag mig för att köra tillbaka och plocka upp stenarna och tömma dem i en stenhög som ligger där uppe.

Sista hästskiten från sommarhagen!
Jag tog ur grepen och krattan som jag hade till mockningen när jag tömde skopan och tänkte ta med mig dem upp igen eftersom jag misstänkte att jag kunde hitta högar som jag hade missat, men glömde av det och givetvis hittade jag ett par högar till när jag plockade sten. Men jag krafsade ihop dem med handskarna och slängde i det i skopan innan jag körde hem. Det är ju ändå rätt torrt nu, så det blir ju inte så himla äckligt som om det hade varit färska bajsbollar.

Men nu är alltså hagmockningen i sommarhagen klar och jag är så nöjd med det! Nu är sommarhagen ren och fräsch inför kommande betessäsong!

Jag tänker också ta en runda och mocka i vinterhagen framöver för att försöka få in en rutin att göra det en gång i veckan så att det inte blir så mycket åt gången.

Nu ska jag också beställa kolla masken till Bosse för att se om han har några maskägg i sitt träck, ska bli mycket spännande att se eftersom jag valde att inte avmaska honom förra året då jag tyckte att han hade minskat så mycket i epg mot tidigare innan jag började mocka hagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar