Sidor

söndag 20 september 2020

Uterittssöndag

Denna söndag inleddes med en tur till Skogstorp och tjejfrukost med gänget. Vi började med att gå en runda, härligt att röra på sig på morgonen! Sedan åt vi frukost och tjötade några timmar innan det var dags och ge sig hemåt för att motionera grabbarna.

Idag stod uteritt på Kalles schema och jag var lite spänd på hur det skulle gå. Jag har ju som sagt inte riktigt än vågat lita på att han är helt "snäll" att rida ut, utan jag förväntar mig vissa utmaningar.

Han var så lugn och fin när jag gjorde i ordning honom, han stod mest och sov på stallgången medan jag borstade honom och kratsade hovarna. När vi kom ut blev han lite uppstirrad pga grannen körde med en trimmer, men jag gick med honom lite fram och tillbaka innan jag satt upp och då slappnade han av lite grann.

Han fick gå en runda som han mestadels inte har sett tidigare, så det var ju väldigt spännande. Han känns otroligt lugn, även om han tittar på saker och ting så går han framåt utan att vilja springa framåt och det är jäkligt bra.

Vi red banvallen västerut, där har han aldrig varit förut och han bara traskade på hur fint som helst. Vi travade lite där också och även det gick superbra. Han tvekade några gånger, men gick på framåt när jag bad honom. Så himla smidig häst!

En traktor harvade en åker intill banvallen, det brydde han sig inte om och ett ställe som de andra hästarna brukar reagera på struntade han fullkomligt i. Vi sneddade över en gräsåker och där ville han trava innan vi gav oss upp i Linneskogen.

När vi hade passerat den fallfärdiga stugan bad jag om trav och det fick jag, han travade på fint. Helt plötsligt kom det ett gäng cyklister och då stannade han till, jag fick dock ropa på dem för att de skulle stanna, de såg oss nog inte. Men vi passerade dem lugnt och fint och travade vidare några meter innan vi mötte en tjej med stavar. Bara till att sakta av igen och passera henne.

Han är så himla lätt på foten och både Pelle och Bosse brukar ha lite problem i en väldigt stenig backe. Där tog han sig fram utan några som helst problem! När vi kom ut på gräsåkern längst fram i bilden nedan kom det en cyklist bakom oss, som fick passera. Även det gick bra.
Min fina Kalle i skogen!

Vi traskade vidare mot Spekås och på vägen dit blev han riktigt skraj för en parksoffa som står längs vägen. Då vände han, men jag bara vände tillbaka honom och så skrittade han väldigt tvekande, men han skrittade, förbi den också. Ganska direkt därefter hörde jag några konstiga ljud och helt plötsligt dyker det upp två hästar med ryttare bakom en krök. Dessa tittade han på, men vi passerade även dem lugnt och kontrollerat!

Jag tror vi har mött fler personer idag än jag har gjort det senaste halvåret på den rundan och Kalle tog alla möten med fattning. Så skönt att veta!

När vi kom till Spekås och vände hemåt var det en traktor som for runt i ganska hög fart (med högt motorljud) och putsade en beteshage. Denna brydde han sig inte heller så mycket om, utan vi kom hem lugnt och fint! Så himla duktig kille! Jag är så imponerad av att han gör detta så himla bra och att han är så himla modig! Det känns verkligen som om uteritter kommer att bli (och är redan) så himla kul med honom!

Hela rundan har fångats med min Gopro, så det kommer en Youtube-video på rundan och lite annat snack inom kort!
Min fina Kalle!

När jag var klar med Kalle tog jag med mig Pelle på en promenad. Jag gillar att gå med honom, han är så snäll och vill mest äta gräs när vi är ute:). Vi gick ner mot Landbonnas och tog sedan gärdsvägarna förbi Hulegården hem. En mysig runda med en mysig häst!
Min fina Pelle på promenad!

När jag hade släppt ut hästarna fick jag en härlig bild på alla tre!
Mina tre fina grabbar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar