Sidor

måndag 7 september 2020

Hur hinner man med tre hästar?

Ja, det är en fråga som jag verkligen ställer mig efter denna helg!

Tanken var ju aldrig att jag skulle hålla tre hästar igång när jag väl skaffade en ny. Men nu är det ju så att Pelle fortfarande är fräsch och gillar att komma ut med jämna mellanrum. Så därför har jag nu tre hästar att hålla igång!

För att jag ska hinna göra det här på ett så bra sätt som möjligt så är det planering och åter planering som gäller!

Jag har en grov halvårsplan för Kalle med mål som jag vill uppnå. Egentligen borde jag fila på en plan för Bosse också. För att få det hela mer strukturerat. Planen för honom just nu är ju egentligen bara varannat pass ute, varannat pass på bana.

Men när Kalle ska börja träna för Charlotte också kommer jag att rida Bosse varannan vecka och Kalle varannan. Det ger mig tvåveckorsblock för varje häst, vilket jag egentligen tycker är bättre, för då hinner jag rida fler ridbanepass mellan träningarna.

Planen för Kalle är just nu att han ska gå mer ute än på bana, eller det var planen från början, men just nu funderar jag på ifall det verkligen är den bästa planen. Jag behöver ridbanepassen för att lära känna honom under kontrollerade former också. Så det kanske blir vartannat pass för honom också.

Men jag har gjort en mer detaljerad plan för kommande månad med samtliga hästar. Försöker få ihop det så att jag rider en häst per vardagskväll och att det blir mer ridning på helgerna. Såhär långt har jag dock inte lyckats rida alla tre på en dag, så vi får se hur det går framöver. Jag vill ju hinna träna själv också. Det är så mycket jag vill hinna med!

För att detaljplanera kommande vecka använder jag mig av Equilab-appen. Den är väldigt bra till det tycker jag! Och för att göra det hela mer visuellt kör jag upp planen på min planeringswhiteboard som jag har i stallet. Det funkar rätt bra tycker jag!

Det blir mycket ridning framöver, det är bara till att titta i kalendern... Det blir inte mycket tid över för någonting annat överhuvudtaget ser jag...

Planen för nästa vecka

Som det ser ut nu kommer det en sadelutprovare till Kalle på fredag. Hoppas på att hitta en fin sadel till honom som inte glider bakåt! Idag fick jag sadla om tre gånger innan jag ens hade börjat rida...

En annan sak som kräver noggrann planering är ju maten. Jag hinner verkligen inte laga mat när jag kommer hem från jobbet, mer än kanske steka något ägg eller så. Det ger ju inte någon matlåda till dagen efter. Så därför håller jag nu på att bygga upp ett matlådelager som jag ska kunna ta av framöver.

Dessutom blir ju inte dagarna längre nu och snart är kvällsmörkret över oss och det blir till att kränga på sig pannlampan och dra till ridhuset. Men vi har i alla fall någon månad till med tillräckligt med ljus för att hinna rida efter jobbet!

Sedan får man ju ta dagen lite som den kommer också. Ibland är man trött och då får man faktiskt vila. Hästarna finns kvar! Och de dör inte av någon eller några dagars vila!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar