Sidor

torsdag 3 september 2020

Kalles första kväll på gården

Min plan var att alla hästar skulle få vila ikväll. Bosses skor sitter och glappar så jag ville inte träna med honom av den anledningen så jag fick ju en "ledig" torsdagskväll.

När jag kom ut i hagen igen var det väldigt lugnt. Jag har stängt in dem i vinterhagen för att jag lättare ska kunna ha koll på dem såhär i början.

Bosse hade lite märken och Kalle hade fått lite märken så jag förstod ju att det hade varit lite meningsskiljaktigheter. Och så kommer det att vara nu i början.

Jag bestämde mig i alla fall för att ta in alla grabbar, kolla igenom Bosse efter styngflugeägg, kolla Pelles karled som har fått lite mugg och så borsta Kalle, prova ett regntäcke och ett träns.

Min snygga kille!

Fixade boxen


Nybäddat!

Jag har ju inte vågat förbereda någonting egentligen för Kalles ankomst eftersom jag har varit sjukt nervös för besiktningen. Jag vågar inte ta ut någonting i förskott! Så jag spånade upp hans box som blir den bredvid Bosse. Pelle har ju varit lite väl grisk mot sina boxgrannar tidigare, så jag tror det blir bättre att ha honom bredvid Bosse.

Testar nya boxen!


Grabbarna kollar in varandra!

Jag gosade lite med honom också, han är ju en otroligt gosig häst jämfört med mina andra:)

Goskille!

Efter så många år som hästägare har jag ju ganska mycket prylar och det är inte mycket som behöver införskaffas, men idag provade jag ett nytt regntäcke från Horseware. Det passade perfekt! Han blev så fin i det! Får passa på att njuta av det nu innan det blir lerigt och dant till hösten...

Fin passform på täcket!

Jag har även ett jättefint Kiefferträns som jag har haft som tävlingsträns till Pelle en gång i tiden. Detta provades och satt fint!

Test av träns!

Sedan gick vi en kort runda för att kolla in omgivningarna. Vi hälsade på vovvarna och så gick vi upp till Obbhultvägen och vände och sedan några varv i paddocken. Han var såklart lite spänd, men han traskade på bra och var inte svår att övertala när han blev skraj.

Efter två varv i paddocken slappnade han av helt och blev hur lugn som helst. Goda tecken! Det är också bra att han funkar så bra att gå med, det är ju något jag gillar att göra med mina hästar och något som jag tycker är bra att göra såhär i början.

Ute på promenad

Imorgon ska Pelle få gå en uteritt igen och Kalle får gå en lite längre promenad. Sedan är planen att sitta upp och rida en kortare runda på lördag om allt känns bra. Med säkerhetsvästen på såklart!

Det är så kul och spännande att få in en ny häst i mitt liv! Att få göra en resa tillsammans, få lära känna varandras egenheter, utbilda och utvecklas tillsammans!

Nu ska det bli skönt att sova eftersom jag hade lite sömnproblem i natt pga tankar som snurrade inför idag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar