Sidor

måndag 14 september 2020

Äntligen en lugn och solig kväll!

Vilken fin kväll jag har haft! När jag körde hem från jobbet var det väldigt mulet men när jag hade fått i mig lite käk och tog mig ut till stallet så hade det klarnat upp och en klarblå himmel uppenbarade sig ovanför mig. Så underbart! Den jäkla vinden som vi har kämpat med den senaste 1,5 veckan har också gett med sig. Så jäkla gött!

Idag stod det hoppning för Bosse på schemat och idag hade jag bestämt mig för att jag skulle GALOPPERA mot ALLA hinder. Inget jäkla mesigt travhoppande!

Jag började med att hämta grabbarna, vilket tog rätt mycket tid. För det första stod de uppe i Hästabacken alla tre (typ längst bort i hagen). Kalle kom dock springandes till mig när jag var på väg upp dit, men då blockerades vägen av att stängseltråden hade ryckts loss och dragits ut över vägen och ut på åkern. Så där låg den och smällde och jag ville inte ta i den när det var ström i.

Så det var bara till att traska tillbaka. Kalle kom springandes efter mig i galopp fram till paddocken, sedan vände han och galopperade tillbaka till kompisarna medan jag gick och stängde av stängselaggregatet.

När jag kom ut i hagen igen var alla tre på väg mot mig i galopp. Pelle och Bosse sprang förbi, medan Kalle var så snäll och gick med mig mot grinden. Till sist fick jag samlat ihop dem och tagit in dem i stallet. Ett jäkla bök!

När jag hade fått in dem gjorde jag i ordning i paddocken. Först dränerade jag lite vatten, det stod faktiskt en hel del trots att det inte har regnat sedan igår kväll och vi bara fått ca 15 mm i helgen. Därefter släpade jag ut lite hinder. En oxer på ena långsidan, en på ena diagonalen. Ett räcke på andra långsidan och ett på andra diagonalen. Perfekt att hoppa runt lite bana!

Jag gjorde i ordning Bosse och sedan värmde vi upp. Han var lite seg i skritten, men svarade framåt när jag tryckte till honom lite. Jag tycker att han har börjat svara på bättre framåt nu utan att bli sur, så gött!

Vi värmde upp i samtliga gångarter, red lite volter och bytte varv ofta. Galopperade på lite mer ordentligt. Han ville gärna bryta av, men jag gick på honom för att få fram honom.

Efter lite pustande började jag att hoppa. Och vi galopperade mot hindren och det gick såklart så himla bra! Det ÄR ju faktiskt lättare än att trava på hindren! Vi fick till några riktigt bra språng på oxrarna också och det kändes super. Vi kom på ett halv galoppsprång till den ena oxern en gång, jag plockade lite för mycket där och kunde inte riktigt bestämma mig, men han hoppar ju ändå, han är ju så himla schysst i hoppningen!

Jag tar med mig en bra känsla och att det var så kul att rida idag. Min bestämda ridning verkade peppa honom så att han blev lite mer framåt. Det verkade också som att han uppskattade att vi galopperade mot hindren. För min del har jag en tendens att bli passiv i anridningarna när jag väl börjar travhoppa, ligger inte på honom lika mycket utan låter honom sakta av istället för att driva på framåt i galoppen. Och då bryter han ju av såklart. Idag kändes det mer som att det inte fanns något annat alternativ än att galoppera mot hindren när vi väl hade gjort det från början.

Så jag tycker att både Bosse och jag ska ha varsin guldstjärna idag! Bra jobbat båda två!

Fin kväll i paddocken

Vacker solnedgång




När vi hade hoppat klart skrittade jag av nere på gärdet och skyndade mig tillbaka för att hinna fixa stängslet innan det blev mörkt och det hann jag. Selma hjälpte mig, så det gick smidigt :D.

När jag hade släppt ut hästarna fixade jag i ordning utrustningen, gjorde rent träns, sadelgjord, bröstan, stövlarna och benskydden. Så klockan hann bli halv nio återigen innan jag var klar. Tiden går så jäkla snabbt nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar