Sidor

söndag 6 september 2020

Fullmatad söndag

Denna söndag sov jag tills jag vaknade och kände mig riktigt utvilad! Jag vaknade några gånger lite tidigare då av att det regnade, men jag lyckades somna om och det var ju skönt!

Jag drog på mig löparkläderna och planerade en löptur med vovvarna. Men så fort jag hade fått på dem började det att regna, så jag lade lite tid på videoredigering. Jag har ju ett antal videos nu som ska publiceras. Jag filmar mer än jag hinner redigera känns det som! Men det är ju så kul att filma allt som händer med Kalle!

Jag fick i alla fall sprungit en runda, regnskuren försvann, men jag hade bara kommit 300 meter hemifrån innan det började att regna igen. Men då var det en väldigt kort skur, så det gjorde inget!

Det har blivit lite mindre löpning än vad jag önskar det senaste, men det tar ju väldigt mycket tid med hästarna just nu! Men jag fick i alla fall sprunget ett varv runt Linnarp och Obbhult. Det är i alla fall mer än noll.

Det var skönt att springa och min kropp behövde det verkligen. Jag kände mig lite småirriterad igår och jag misstänker att det har med den uteblivna löpningen att göra. Jag behöver springa för att må riktigt bra! 

När jag hade sprungit gjorde jag frukost och startade ett långkok i slowcookern med grytbitar av högrev. Det ska bli ett gäng matlådor så att jag behöver lägga minimalt med tid på veckorna och istället kan lägga tid på hästryggen.

Bästa köksredskapet ever!

När jag var klar med det tog jag ut traktorn för att fixa underlaget i paddocken. Jag släpade undan alla hinder igår kväll så allt var förberett. Men traktorn var inte förberedd... Bakskopan satt på så den fick jag ställa av. Jag avskyr verkligen allt som har med traktorer och deras redskap att göra! Ingenting kan någonsin gå smidigt. Det är så jäkla tungarbetat och käpprövat!

Jag fick i alla fall av bakskopan och så körde jag in i paddocken och kopplade på sladdbommen och pinnharven. När jag kom till första kurvan hörde jag ett ljud och såg att pinnharven hängde upp under skärmen på bakhjulet. Jäkla skit! Jag fick pilla loss det hela och sedan var det bara till att konstatera att min sladdbom är död en gång för alla. Så trist!

Men då var det ju tur att min käre Magnus har fixat en annan sladd åt mig. En sladd som jag tycker har funkat sådär. Men jag lyckades efter  många om och men koppla på den och kunde äntligen börja sladda. Det blev rätt bra ändå, tycker jag!

Hästarna går nu på hela betet så de stod nyfikna bortom bortre änden av paddocken och kikade på mig när jag körde runt runt runt. Det verkar som om ordningen i hagen har upprättats och allt är väldigt lugnt, även om Pelle hotar Kalle emellanåt så jagar han honom inte åtminstone. Så skönt!

Jag körde också några varv med ringvälten innan jag var helt klar i paddocken.

Jag hade bestämt mig för att rida Kalle i paddocken idag, hoppades att det skulle gå något bättre än igår då det blev ett antal stegringar som jag var mindre nöjd med...

Jag riggade också min Pixio Cameraman, så där har jag ännu en video att redigera...

Jag gjorde i ordning honom och sedan gick jag upp till Obbhultvägen med honom och vände. Sedan in i paddocken. Allt för att vänja honom vid att skritta fram ute och sedan gå in i paddocken.

Inne i paddocken började jag också att gå med honom. Jag hade lagt fram tre travbommar, en bom på mitten av bortre kortsidan och vattenmattan i mitten av paddocken. Allt för att avdramatisera bommar och vattenmatta.

Han var hur lugn som helst, brydde sig inte om varken bommarna eller vattenmattan. Bara helt cool!

Sedan skulle jag sitta upp och då var han lite besvärlig. Jag vill att mina hästar ska stå still när jag sitter upp och de ska stå still tills jag ber om något annat. Vi hade en lång diskussion om detta och jag fick göra ett antal försök, bli förbannad och till sist stod han helt still. Duktig kille!

Han kändes väldigt lugn direkt. Han såg lite troll vid öppningen av paddocken, vet ej vad det var som var läskigt, men han kikade väldigt mycket där och försökte vända någon gång. Men jag red på framåt och ställde honom inåt och tvingade ut honom mot staketet och på slutet gick han bra där förbi ändå.

Idag var han superfin i munnen! Jag hade justerat tränset lite grann och jag hade med mig det tvådelade bettet ut för att kunna byta ifall han var lika svår i munnen idag som han var igår i slutet av rundan. Han jobbade på bra, jag red väldigt grundläggande, försökte ha en stilla och lugn hand och rida in honom i stödet på tygeln. Jag red lite volter och någon serpentin och han var verkligen jättefin! Kändes så bra!

Vi travade också och även i traven var han superfin och jobbade på bra. Jag red lite övergångar skritt och trav också och det gjorde han jättefint. Jag bytte varv ofta. Och han känns bra i båda varven.

Vi galopperade också några varv på volterna. Där slog han upp med huvudet så det var lite svårt att rida honom ordentligt, men jag försökte ha en lugn hand och rida honom fram till den. Lyckades delvis med det.

På det stora hela kändes det väldigt bra idag och jag kände mig mycket tryggare på honom. Han gjorde ju inga konster ovan mark, vilket såklart underlättar!

Nu får han vila imorgon och sedan blir det uteritt igen på tisdag. Då tänkte jag rida honom i skogen igen så att han får gå en runda som han har gått tidigare så får vi se om han är lite mer framåt och låter bli att vända. Och om jag kanske kan rida lite mer aktivt för att undvika stoppen som leder till stegringarna!

Nu har jag lagt större delen av kvällen på att redigera gårdagens video. Sedan ska jag redigera hoppvideon som jag gjorde förra veckan med Bosse och såklart dagens pass. Ska bli kul att se hur det såg ut när jag red honom idag. Och det ska bli så kul om typ ett halvår att se hur mycket vi har utvecklats (förhoppningsvis!)

Finhästen!


Jag lyckades ta en snapshot från gårdagens Gopro-film när han gör den värsta stegringen. Han går riktigt högt alltså! Men det ska jag minsann ta ur honom!

Han kan minsann stegra högt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar