Sidor

lördag 22 december 2018

Halkigt idag!

Idag var det -0,6 grader när jag vaknade och jag hade en förhoppning om att kunna rida i paddocken. Men när jag kom ut och kollade läget insåg jag att de knappa minusgraderna var tillräckligt för att det skulle vara fruset i backen. Så det var bara till att traska iväg till ridhuset.

När vi hade kommit ca 50 meter från gårdsplan tappade Bosse fotfästet bak och höll på att sätta sig på rumpan! Fy, vad läskigt det var! Det såg inte halt ut och jag var helt oförberedd på detta! Vi skrittade vidare några meter och jag funderade på ifall jag skulle vända och skruva i brodd eller inte, men jag vågade inte chansa, utan vände och fixade det.

Här halkade Bosse!
När jag kom in i stallet såg jag också att jag hade glömt att sätta på honom benskydden, så det var ju bra att jag vände och gick hem igen...

Bara till att börja om igen och gå bort till ridhuset. Bosse var lite mer tveksam tills vi kom upp på asfaltsvägen och skulle passera "världens farligaste gård" (enligt Bosse). Jag fattar verkligen inte vad det är som gör just den gården så himla farlig. Där finns inget speciellt att bli rädd för, men något är det för det är samma reaktion varje gång.

När jag kom till ridhuset var där tomt och jag fick börja med att visa honom ett glitterhinder med julklappar under. Han verkade dock inte tycka att det var särskilt farligt, däremot låg det några vattenmattor  i hålet längs ena långsidan och där fick vi diskutera lite innan det gick att gå förbi normalt där. Även om han är lite rädd gör han ingen större grej av det hela. Han drar lite åt sidan några gånger och sedan struntar han i det. Så gött!

Idag var planen att fortsätta arbetet med framåtbjudningen och galoppen. Jag ville vänta med att be om trav och galopp tills jag kände att han själv ville för att slippa bråka med honom. Det var en strategi som lyckades rätt bra. Han var energisk idag och svarade bra framåt.

Han tvekade lite vid utgången, men då smackade jag bara på honom i traven utan att gå på honom för mycket och sedan fick han beröm när han gick framåt igen. Han verkade väldigt nöjd med det.

Jag red på Micklem-tränset även idag och jag tycker att det funkar kanon. Han är hur fin som helst på det! Stödet i munnen blir perfekt och han tar förhållningarna bra.

Han var lite trög i galoppen. Han fattade galopp, men bröt av rätt så snabbt. Kanske är han lite trött efter att ha ridits sex pass på en vecka. Men när han väl galopperade på var han jättefin och vänstergaloppen var riktigt bra! Jag kunde släppa stödet i munnen helt och han höll balansen perfekt själv. Otroligt vad han har utvecklat sin galopp!

Det var faktiskt bara ett tillfälle då han surade ihop och sparkade lite, men då gick han fram rätt snabbt, så jag var jättenöjd med honom! Nu känns det som att det faktiskt blir bättre och bättre för varje pass vi gör på ridbanan eller i ridhuset och det är himla kul!

Ca 50 minuter jobbade jag honom innan vi skrittade hem igen. När vi kom ut ur ridhuset visade sig solen och det var riktigt skönt ute (för att vara vinter).

Soligt och fint
Han blev faktiskt riktigt svettig idag. Till och med ansiktet var svettigt trots att jag har klippt honom där också. Han var rätt låg och lugn när vi kom tillbaka. Imorgon ska han få skritta en lättare runda (finns inga okuperade rundor här, men ska försöka hitta något som är så lite kuperat som möjligt) och sedan blir det vila på julafton.

Han svarar väldigt bra på träningen nu, men det är viktigt att vara lite försiktig när han inte har rört på sig så mycket tidigare så att han inte blir sur eller drar på sig någon skada. De här veckorna när jag är ledig kommer att bli en intensivare träningsperiod för honom och sedan kommer det att bli lugnare när jag börjar jobba igen. I väntan på att det blir ljusa kvällar blir det lugnt sedan sätter vi igång igen med fler träningspass till våren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar