Sidor

tisdag 12 juni 2012

Cykeltur på historiska vägar!

Det blev en härlig cykeltur som träning idag! Jag cyklade till Åkulla och följde därifrån den gamla banvallen till Skinnarlyngen. 1911 invigdes järnvägen mellan Varberg och Ullared och trafikerades till 1961 då den lades ner( källa). Det var alltså på denna sträcka jag cyklade och funderade på hur det var att åka tåg där egentligen för 60-70 år sedan?

Längs med gamla banvallen
Bockstens mosse

När jag kom till Skinnarlyngen fortsatte jag mot Svartrå och vände sedan tillbaka mot Åkulla där jag bland annat passerade Bockstens mosse där Bockstensmannen hittades 1936 (källa). Det finns väldigt mycket historia här i närområdet, dessutom är allting väldigt välskyltat och uppmärksammat så det känns verkligen som att man befinner sig på historisk mark (fast egentligen så är ju all mark historia, men ändå).

Det blev en lagom kuperad tur idag, inga jättehemska backar och så satte jag nytt hastighetsrekord i Axelidbacken (där jag för ca 20 år sedan åkte rullskridskor av den gamla modellen utan broms)

Så nu är jag nöjd med dagens träning! Vila resten av kvällen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar