Sidor

fredag 1 juni 2012

5 år med Pelle - del 1


För fem år sedan köpte jag min älskade Pelle, eller Atmosphere som han heter egentligen. Pelle är en mycket speciell häst, fast med Phaeton x som far så är hans underligheter kanske inte så konstiga.

Min och Pelles historia började iaf den 10 april 2007 då jag var och provred honom för första gången. Jag fattade tycke för honom direkt och tyckte det var väldigt smidigt att ha hittat en häst som fanns så nära, bara några mil bort, efter att ha rest runt både här och där och tittat på diverse mer eller mindre konstiga hästar.

Jag tyckte om hans sätt i stallet där han var väldigt lugn och stod still medan jag sadlade och tränsade honom, han var jättetrevlig att rida och kunde byta galopp i språnget och hoppade också väldigt trevligt. Att han dessutom hade rutin som fälttävlanshäst var också ett stort plus då jag gärna ville testa på det.

Jag åkte hem och funderade lite på hur jag hade upplevt honom och ringde tillbaka till ägaren några dagar senare och talade om att jag ville ha honom. Då fick jag besked om att en annan person (som jag råkar känna till, vi kan kalla henne M) hade beslutat sig för att köpa honom.

Jag blev så besviken, speciellt eftersom jag dagen innan hade pratat med en nära vän till M som då sa att M hade sagt till henne att hon inte riktigt gillade Pelle och därför inte tänkte köpa honom. Jag hade då sagt att det var bra eftersom jag var så intresserad av honom. Detta sa jag också till ägaren, men hon hade ju fått positivt besked från M, så hon valde att sälja till henne (vilket jag såklart förstår, hon kunde ju omöjligt veta att det jag sade var sanning).

Mitt hästletande fortsatte, fast det var svårt när jag visste vilken häst det var jag ville ha och vid den tiden var det viktigt att säga ifrån snabbt om man ville ha den häst man provridit eftersom hästarna såldes väldigt snabbt. Det var helt klart säljarnas marknad.

Efter att ha letat några veckor till och hittat en annan häst, som precis fått en anmärkning i bakknäet på veterinärbesiktningen, ringer plötsligt telefonen. Det är Pelles ägare som undrar om jag fortfarande är intresserad av att köpa honom, då M backat ur affären efter att Pelle fått en diffus markering på ett ben vid veterinärbesiktningen.

Pelle skulle först behandlas, sedan vila en vecka, därefter sättas igång innan han skulle gå igenom en ny besiktning. Så då fick jag tillfälle att rida Pelle under igångsättningen och kunde känna lite mer på honom innan besiktningen, vilket var jättebra.

Pelle gick igenom besiktningen utan anmärkning, men fick en reservation i försäkringen, som jag senare fick bort med ny besiktning. Jag hade fattat mitt beslut och i början på juni flyttade han hem till mig. Äntligen hade jag fått en läromästare som skulle ta mig upp i klasserna i hoppning och få ut mig på fälttävlansbanorna, tänkte jag....

FORTSÄTTNING FÖLJER....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar