Sidor

torsdag 21 december 2017

Stavgång och ridtur

Denna dag lade jag förmiddagen på lite julklappsshopping i stan. Nästan alla klappar klara nu! När jag kom hem tog jag med mig Helga ut på en stavgångspromenad. Jag har lite problem med rygg och nacke nu och jag behöver verkligen träna överkroppen. Nästan en timme var vi ute och det var rätt gött!

Sedan var det dags för Pelle att komma ut på tur. Först spolade jag av hans och Bosses ben i vanlig ordning och sedan gjorde jag i ordning Pelle.

Han var rätt lugn till en början. Jag tyckte att det var dags att ställa lite krav på honom. Typ skritta på korta tyglar och börja jobba med ryggen. Det tyckte inte han...

Det gick bra till en början, men när vi kom ner på gärdsvägarna och han travade jättefint så blev han lite stissig. Lite svårt att beskriva. Han vill framåt, men har ändå ingen framåtbjudning, är lite av och på. När vi kom fram till Linnarpsvägen skulle vi stanna och släppa förbi en bil. Då fick han fnatt och flög rakt ut på vägen och hoppade och studsade, var nästan lite bakskygg.

Han var fortsatt spänd när bilen hade passerat och for iväg igen när vi kunde börja skritta. Sedan var det lite mer spänt och han hoppade åt sidan vid ett ställe där han blev rädd för något obestämt.

Men sedan skrittade han på bra. När vi kom upp på banvallen fick han återigen trava och då gick det riktigt bra faktiskt. Han travade rent och jobbade lite mer med ryggen. Resten av rundan blev lugn skritt.

Han gillar verkligen inte när jag ställer lite krav på honom. Han vill helst ha sina långa tyglar och bara skritta omkring halvsovandes. Men idag kände jag ändå att jag lätt hanterar hans små påhitt och jag var inte ur balans en enda gång. Och jag fick lugnat honom när så behövdes. Så jag är rätt nöjd ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar