Sidor

torsdag 28 december 2017

Hundträning, svamp och galopp

Idag hade SMHI lovat uppehåll. När jag precis hade fått ut hästarna började det att regna. Men det var faktiskt inte så mycket regn, det blev några få skurar bara.

Efter att ha ätit frukost tog jag med mig Helga ut för att se om hon kunde få upp något djur att driva. Vi började på åkrarna här hemma, men det fanns ingenting att finna där. Så vi fortsatte upp till skogen. Jag kunde inte låta bli att kolla ifall det fanns någon svamp och det gjorde det! Hurra! Så mysigt att plocka svamp!

Jag hittade några gula kantareller och några fler trattkantareller, jag fick väl ihop en ganska full hundbajspåse.

När jag nästan var klar fick Helga upp ett spår och stack iväg i ett jättefint drev. Hon höll inte i så länge och kom snart tillbaka. Men hon drev och det var bra!

Årets sista svampskörd
Efter skogsrundan tog jag in hästarna. Jag spolade både Bosses och Pelles ben rena från lera och sedan började jag göra i ordning Pelle. Han hade rullat sig och lyckats få in lera under täcket... Bra jobbat Pelle:)

Lera innanför täcket
Det är alltid lika spännande att rida Pelle. Man vet aldrig vilket humör han är på. Idag var han lite småspänd till en början på vår grusväg, men inte värre än att han svarade framåt när jag bad honom.

Det var mycket trafik på Obbhultvägen idag och alla som vi mötte körde som idioter. Tydligen ville de ha en 700 kg häst i framrutan...? Jag trodde nästan att vi skulle få en husvagn över oss när det kom en farandes i mycket hög fart ur en kurva. Saktade de ner - nejdå, de tryckte i stället på gasen när de fick syn på oss. Tur att husvagnen höll sig på vägen och att Pelle inte brydde sig, men det var rätt obehagligt när de for förbi i typ 100 knyck!

Vi red förbi grushålan och ner mot Obbhult och när vi kom in på banvallen fick Pelle trava lite. Idag blev han inte sur för att jag kortade tyglarna, utan sökte sig istället framåt-nedåt. Traven var ren och fin, men han var inte så uthållig och tyckte att det räckte med några 100 meter. Det tyckte inte jag utan manade på honom.

Vi fick nästan se solen idag. Det var i alla fall ljusare än på mycket länge!

Solen finns där bakom träden och molnen
Pelle fick skritta lite och så testade jag hur han reagerade på galoppskänkel. Jodå, han fattade galopp, tog ett par språng och sedan var det jobbigt. Han fick trava istället och sedan skritt igen. Men när vi hade passerat en liten nedförsbacke så var han lite mer på noterna. Jag kortade tyglarna, han började trava, jag gav galoppskänkel och han började galoppera. Vilken härlig, mjuk och fin galopp han fick till! Inte någon tillstymmelse till hopp och studs, bara mjuk fin galopp. Helt underbart!

Lite blå himmel före galopp!
Jag saktade av igen och denna gång ville han inte skritta, knashästen:). Men han lugnade ner sig och taggade ner och sedan var han lugn och avslappnad hela vägen hem. Jag var så nöjd med honom! Det var så kul att galoppera! Och framför allt kul att det gick så lugnt till och att han tyckte att det var kul!

När vi kom tillbaka till stallet fick han såklart massor av godis och jag borstade av honom. Lite småsvettig hann han bli.

Jag passade också på att tvätta hans ben med klorhexidinshampo. Precis som på Bosse så har muggen dragit sig tillbaka en hel del och det var egentligen bara vänster bakben som hade krustor som behövde pillas bort. Jag tvättade, pillade, sköljde av och torkade benen. De blev så vita och fina! Jag smorde in där det behövdes med karledssalva. Så nu hoppas jag att det ska hålla sig fint framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar