Sidor

tisdag 19 december 2017

Kvällstjänst i stallet

Idag var Magnus hemma tidigt från jobbet. Ja, han hade faktiskt precis kommit hem när jag kom hem, vilket inte hör till vanligheterna! Så när han ändå var hemma i tid tyckte jag att det vore bra att köra till Gekås och fixa lite julklappar. Så det gjorde vi.

Vi fick faktiskt fixat de flesta av de julklappar vi skulle fixa, så det känns riktigt bra!

När vi kom hem bytte jag kläder igen och gick ut i stallet för att tvätta hästben. 8 stycken närmare bestämt.

Igår när jag släppte ut dem på morgonen hade det precis frusit till ordentligt i hagen och den var så gott som torr. Nu har vi haft plusgrader sedan dess och lerhelvetet är återigen ett faktum. Jag vill verkligen få bort muggen och  hålla efter den så att det inte vandrar upp längs benen och blir riktigt inflammerat, så därför tog jag mig tiden att tvätta både Pelles och Bosses ben med klorhexidinshampo.

Klorhexidinshampot har den egenskapen att det mjukar upp krustorna så att de blir lätta att pilla bort. Pelle hade faktiskt fler än jag tyckte sist jag tvättade honom, men jag fick pillat bort så gott som allt.

Jag spolade bort shampot och torkade sedan av benen med handduk innan jag smorde in dem med salva. Jag passade även på att mocka boxarna så att de ska vara så rena som möjligt över natten.

Pelle var lite fjantig och flaxade runt på gången, men det gick rätt bra ändå. Märkligt, han brukar inte bry sig när man håller på med hans ben. Men idag var vi ju på en annan plats än där vi brukar vara då jag inte ville blöta ner stallgången där hovis ska stå och jobba imorgon. Så det kan ju ha påverkat. Jag får inte ändra för många rutiner, då blir han lite upprörd:).

Bosse stod däremot stilla som ett ljus och rörde inte en muskel medan jag tvättade och pillade skorpor. Så duktig kille!

Jag tog lite före- och efterbilder för att se hur fin han blev...

Före tvätt

Efter tvätt
Just nu önskar jag verkligen att jag hade en spolspilta! Men det fick bli en "manuell" spolspilta den här gången. Jag nyttjade utrymmet framför den bakre stalldörren och sedan sopade jag ut vattnet genom dörren med sopborsten. Det funkade helt ok, faktiskt.

För att få en spolspilta att fungera behöver man en avskild plats, dvs någon typ av vägg som håller inne fukten och så att det inte skvätter i hela stallet när man spolar. Det krävs en golvbrunn som fungerar och inte täpper igen. Och det krävs en varmvattenberedare samt rör som inte fryser i kallstallet.

Alltså behöver varmvattenberedaren placeras i sadelkammaren, vattenrör behöver dras från kranen till sadelkammaren och så behöver man dra vidare rör ut igen till spolanordningen som då inte ska frysa.... Hmmm.... Jag är skeptisk till att det skulle fungera.

Då är det nog bättre att satsa på en bra uppbindningsplats utanför stallet så att man kan binda upp hästarna när man spolar.

Såhär ser i alla fall min "manuella" spolspilta ut:

Stallgång, sopkvast, dörr
Överlag spolar jag hästarna ganska sällan. Det är ju nu när det är lerigt som behovet uppstår. På somrarna brukar jag spola av dem ifall de är riktigt svettiga efter ett ridpass, men oftast nöjer jag mig med att bara svampa av dem, vilket brukar vara tillräckligt. Så egentligen ser jag inte att behovet av spolspilta är sådär jättestort.

Två timmar tog det allt som allt att få rent båda hästarnas ben. Men nu är de rena och fina inför hovslagarbesöket imorgon. Då ska snösulorna på och så ska Bosse få skor med tåkappor så att skorna kommer lite längre fram på hoven för att undvika att han trampar av dem. Och om han trampar av dem så kan jag lättare få på dem igen då jag tycker att det är lättare att passa till en sko med tåkappa än med sidokappor.

Faktum är att vänsterskon har suttit på hela skoperioden och det är mycket bra. Nu finns det mer hov att spika i och hoven har återhämtat sig bra efter förra omgångens avtrampningar och uppslitningar. Så nu hoppas jag att det ska fortsätta såhär med båda dojorna kommande skoperiod!

Det har även hänt lite bra grejer inne i huset idag. Rörmokaren kom nämligen hit och fixade i ordning i tvättstugan så att vi äntligen efter sex år fick in varmvatten där. Vi fick en blandare och en egen kran till tvättmaskinen, samt avlopp. Det blev himla bra, tycker jag! Nu är det bara elen kvar sedan är tvättstugan klar!

Fint i tvättstugan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar