Sidor

onsdag 20 december 2017

Gråare än grått

Denna dag har varit en otroligt grå dag. Nästan så att det inte har varit riktigt dagsljus. Men det har ändå varit en mycket bra dag. Den började i stallet förstås med mockning och fodring av hästarna.

Idag skulle ju hovis komma så de fick all mat inne och åt i väntan på hovis. Det var så skönt att få på snösulor nu så att det går att rida överallt. Det finns fortfarande snö kvar på marken som kämpar mot plusgraderna och regnet och det är väldigt olika på olika ställen. Men nu tar vi oss fram överallt!

När hovis var klar gick jag ut med hö i hagen och släppte sedan ut några glada hästar som tyckte att de hade stått inne alldeles för länge.

Sedan bytte jag om till löparkläder och tog med mig Selma på en kort runda i duggregnet runt Obbhult. Oavsett vädret så var det rätt skönt att komma ut och röra på sig och Selma var ju glad och go som vanligt!

Grå löptur
När jag hade avklarat löprundan bytte jag kläder till ridkläder. Tog på mig mina softshellridbyxor som är fodrade och tyvärr helskodda. Jag avskyr verkligen att rida i helskodda ridbyxor. Jag blir orörlig och känner mig klumpig i dem. Men de var i alla fall varma och goa att ha på sig idag. Det var ju nästan sex plusgrader så betydligt varmare än när jag var ute och red senast.

Bosse var den som fick komma ut. Trots att de bara hade varit ute i hagen ett par timmar gick det bra att hämta dem. Jag började med att spola av Pelles ben och kunde konstatera att det var smart att göra det nu när de är nytvättade. De blev rena och fina bara av att spolas.

Även Bosses ben spolades av innan jag började göra i ordning honom för ridtur. Han var ovanligt sur idag och jag undrade hur han skulle bli att rida. Nog för att han brukar vara sug, men den senaste tiden har öronen varit mera framåtvända, men idag höll han på att äta upp mig när jag tog på honom benskydden...

Jag skruvade i broddar också och det gick bra. Sedan gav vi oss ut i gråblasket. Vi red förbi Kullagården, ner för Mute backe och sedan in i grushålan. Vidare genom Skattagårdsskogen och sedan hemåt.

Han var faktiskt jättefin idag. Lite tveksam till en början, men efter Kullagården blev han pigg och framåt. Vi gick förbi en ny häst som sprang bredvid oss och det var ju rätt spännande. Annars var han hur lugn som helst. Vi mötte en hundägare i skogen och det blev han inte ens rädd för även om jag blev lite förvånad när jag såg dem. Händer ju rätt sällan att man möter folk i skogen. Speciellt när det regnar.

Det regnade på rätt bra i slutet av ridturen, men jag var torrskodd tack vare mina fantastiska kläder. Och Bosse skötte sig så väl! Han är verkligen så rolig att rida just nu!

Fina Bosse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar