Sidor

torsdag 14 december 2017

Stallprojekt 2018

Nu snurrar tankarna kring mitt kommande stallprojekt som jag har tänkt att genomföra under 2018. Som vanligt när jag börjar tänka på projekt så börjar det med en tanke om ett litet projekt. I det här fallet är det lilla projektet att ta bort all kullersten i stalldelen och gjuta betonggolv istället. Såhär ser det ut nu:

Sett från dörren på framsidan av stallet
Det är detta kullerstensgolv som jag har tänkt att ta bort och ersätta med betong. Det finns det som tycker att det är "charmigt" med kullerstensgolv. Det är de som inte ska hålla rent det där jäkla golvet... Det går inte att använda sopmaskinen på kullerstenen, vilket gör att jag måste sopa med sopborste och det är rätt svårt ändå att få det rent. Det enda som återstår att göra är att ta fram grovdammsugaren för att få rent där. Och det orkar jag inte göra varje dag precis.

När jag funderar över vad jag ska investera i när det gäller saker och ting här hemma så är det absolut viktigaste kriteriet FUNKTION. Kullerstensgolv är inte funktionellt när det gäller att hålla rent. Det kan dessutom bli rätt halt ifall det blir fuktigt. Nästa sak jag funderar över är KVALITET och det hänger väldigt väl ihop med KOSTNAD. Jag lägger gärna pengar på saker som håller länge, riktigt länge, men jag är aldrig beredd på att betala för ett varumärke som är populärt eller liknande. Eller köpa billiga grejer som inte håller på lång sikt.

Så sett ut funktionshållet är det ingen fråga om att kullerstenen ska bort. Sett till kvalitet så vet jag ju sedan tidigare att betongen från en betongbil både är kvalitativ och att kostnaden (inklusive min egen arbetskostnad) blir minst med det alternativet.

Projektet skulle då bestå i att ta bort kullerstenen, slänga på makadam och sedan beställa betongbil och gjuta.

Men så kommer tankarna på "när vi ändå håller på". När vi ändå håller på, finns det något annat i stallet som jag borde fundera kring och kanske ta med i samma projekt?

Ja, det gör det såklart! Kullerstenen sträcker sig fram till sadelkammaren och så är det annan sten som är lagd i den smala gången mot foder- och spånförvaringsplatsen, så allt det ska ersättas med betong. Men så har vi foder- och spånförvaringsplatsen som jag också funderar över.

Foder- och spånförvaringsplats inringad

Foder- och spånförvaring sett från "insidan"


Idag är de gamla svin-boxarna delvis bevarade och det gör att det blir lite trångt mellan sadelkammaren och svin-boxarna. Det är dock funktionellt, det går bra att köra med säckkärran där utan att knixa för mycket. Frågan är om det är säckkärra som är framtiden? 

Vi har en tanke på att införskaffa en kompaktlastare som ersättare för en av traktorerna vi har. Den skulle vi kunna använda till att hantera hösilage-balar, spånbalar, sladda ridbanan, flytta på andra grejer. När vi får gjort i ordning dubbeldörren på baksidan av stallet kommer en sådan lastare att komma in i stallet, vilket leder till att vi kan ha öppnade hösilagebalar inomhus, vilket i sin tur leder till mindre spill, mindre arbete och bättre förutsättningar för att hålla fodret fräscht. 

Så med de förutsättningarna behöver jag fundera kring hur foder- och spånförvaringen ska se ut för att göra det så smidigt som möjligt längre fram. En sak som behöver ändras är i alla fall den vägg som skiljer av stallgången från foderförvaringen. Den kommer att vara i vägen om vi ska köra in en lastare med hösilagebal. Samtidigt vill jag ha någon typ av avskiljning då jag inte vill att hästarna ska kunna komma åt fodret när de går in från hagen. Så det får bli någon typ av öppningsbar lösning.

Jag vill inte ha vägg ända upp till taket då jag gillar öppenheten i stallet som är nu. Så en lägre vägg som går att öppna och stänga får det nog bli.

Nästa fundering är höjdskillnaden på golvet. Det är nämligen ca tio cm lägre i foder- och spånförvaringsplatsen. Idag är det inget problem, då det finns en liten ramp där jag kör ut och in spånbalarna med säckkärran, men det kanske blir osmidigt att ha en kant där vi vill köra in med en lastare.

I den bästa av världar hade jag velat kunna köra in spånbalarna med lastaren istället för att köra en och en bal med säckkärran. Så innan hästarna stallas in körs spånbalarna in i stallet med hjälp av lastaren då de finns längst in i förvaringsplatsen. Och sedan kan hösilagebalar köras in allteftersom de förbrukas. 

Men om jag höjer golvet kommer det också att bli mindre utrymme att lasta balarna på höjden. Dock blir det ju inte särskilt funktionellt när jag väl ska ha ner balarna och strö med dem om de är för högt packade. Dessutom blir det mer utrymme på bredden istället om jag tar ner den gamla svininredningen.

Så egentligen, det jag borde göra är att ta bort all befintlig gammal svin-inredning och gjuta nytt golv även där jag har förvaringsplatsen idag för att få allting i samma nivå, enhetligt och funktionellt. Då skulle jag också passa på att putsa till väggarna och måla dem så att hela stallet är enhetligt färgmässigt också. Kanske ger jag mig på taket också. Eller, snarare, jag måste ge mig på taket också för att det ska se bra ut!

Och där har jag ett MYCKET större projekt än vad jag hade tänkt från början... Men om jag gör allt detta på en gång så är stallet helt klart sedan och jag behöver inte göra någonting mer där. Det är ju en rätt skön tanke ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar