Sidor

fredag 29 december 2017

Lerig häst...

Även idag uteblev den av SMHI utlovade solen. Istället var det regnskurar som härjade med jämna mellanrum. Men på eftermiddagen höll det faktiskt upp och jag gav mig ut för att rida Bosse en runda.

Jag tog in Lukas först, som har gått i egen hage pga eksem-behandling och sedan skulle jag hämta mina grabbar. Pelle kom faktiskt självmant och Bosse sprang ur sitt buskage och stannade uppe på kullen. Plötsligt ser jag honom skrapa med framhoven och inser vad han är på väg att göra, rulla sig!

Och det gjorde han mycket riktigt. Men det blev bara på ena sidan innan han kom springandes in. Men det är ju inte så smidigt med en häst som är nyrullad när man ska försöka få den ren...

Lerig hals

Lerigt framben

Lerigt bakben
Jag spolade i vanlig ordning både Pelles och Bosses ben rena från lera. Jag kunde inte med att spola iskallt vatten högre upp på Bosse, så jag fick istället försöka få bort leran som satt längre upp med hjälp av borstar. Jag borstade och borstade och han var nästan lika skiten ändå. Bra att det var sidan ut mot vägen som var ren i alla fall:).

Vi red förbi Kullagården. Det går bättre och bättre för varje gång vi passerar där. För ett tag sedan vägrade han att gå förbi där och nu går han med lite raska steg bara, utan att vara jättestressad.

Vi fortsatte in mot Skattagården och sedan upp i skogen där. Och då kom faktiskt solen fram några få minuter. Jag passade på att ta lite bilder på den fina solen!

Sol!
Vi fortsatte sedan upp i vår egen skog där Bosse var lite ovillig till att gå åt det håll jag ville, men jag fick övertalat honom. På vägen hem skrittade han lugnt och fint.

Mer sol
Jag var jättenöjd med honom idag, han var hur fin som helst! Efter ridturen tvättade jag hans ben igen med klorhexidinshampo och pillade lite skorpor som jag hittade på bakbenen. Inte mycket kvar nu. Och så avslutade jag med att smörja ordentligt med karledssalva. Hoppas den jäkla muggen försvinner snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar