Sidor

måndag 4 maj 2020

Regnig lördag och solig söndag

Lördagen gick åt till att regna bort i princip. Planen var att vi skulle samla ihop riset som jag sågat ned runt gärdsgården i hästarnas sommarhagen, men jag var inte sugen på att ge mig ut i regnet och pyssla med ris, så vi åkte en sväng till Varberg istället.

Magnus besökte apoteket för att köpa pollenmedicin och så handlade vi lite på Coop också när vi ändå var där.

Vi stannade till vid Blomsterlandet också för att köpa nya blommor till utekrukorna då påskliljorna som stod där har gjort sitt. Jag köpte också smultronplantor att sätta i rabatten vid växthuset. De gamla plantorna har gett med sig så det behövdes fyllas på.

Till sist framåt 16-tiden slutade det äntligen att regna och Magnus stack ut med skogskärran medan jag planterade mina inköpta plantor. Det kändes som om jag knappt hann komma ut innan han kom tillbaka med ett halvfullt lass med ris. Och jag som tyckte att det var hur mycket ris som helst när jag slet med det!

Jag tog in hästarna med en plan om att rida, men då började det regna igen och det såg väldigt mörkt ut på himlen runt omkring oss så jag struntade i det och gick istället in för att äta lite kvällsmat. Och sedan blev det en trött kväll i TV-soffan.

Igår vaknade vi upp till en strålande solig söndag och jag släppte ut hästarna i vinterhagen. De har gått några dagar bakom garaget och käkat gräs, så nu tyckte de att det var lite konstigt att komma ut i vinterhagen igen. Under de dagar de har varit i annan hage har dock gräset tagit fart i vinterhagen så de behöver inte så mycket hö, men de vill hemskt gärna ha det så Pelle gnäggade några gånger efter mig när  han insåg att det inte skulle bli något hö i hagen...

Jag åt frukost och sedan drog jag på mig träningskläder och tog med vovvarna på en lång härlig promenad i skogarna vid Skärte. I dessa Corona- och vårtider är det fullproppat med folk i de härliga Åkulla bokskogarna så därför föredrar jag att gå långt borta från alla leder och därmed trängsel!

Det är otroligt många fina skogsvägar där uppe! Så vackert! Inte så mycket bokskog kanske, men ändå otroligt fint! Jag måste dit och rida där också, det är perfekta grusvägar och mycket liten risk att stöta på någon annan. Dock mötte jag faktiskt ett gäng hästar och ryttare och en bil, men annars var det lugnt på vår 2,5-timmarsrunda.

Härlig skog!

De fina vovvarna!
Hundarna älskar ju att vara ute och så länge de får bada i vattendragen och dricka så är de nöjda!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar