Sidor

måndag 11 maj 2020

Intervallmåndag

Idag har jag fastat. Åh, vad min kropp behövde det! Det är så förbaskat skönt att få vila magen från maten! Dagen gick snabbt på jobbet och jag såg fram emot att få komma hem och dra av ett intervallpass. Det är nog tredje gången i år som jag kör detta intervallpass och idag hade jag justerat mål-tempot till att ligga mellan 5:00 och 5:30 eftersom jag har tyckt att det varit lite för lite utmaning när det tidigare har legat på 5:15- 5:45. Passet körde jag via min Garmin-klocka som håller koll på allting åt mig! Uppvärmning, intervaller, antal, återhämtning, tempo, ja precis allt!


Redo för intervaller!

Såklart var vovvarna med. Det har blivit lite kyligare igen ute så det var långa tights, t-shirt och den lätta jackan, samt pannband och vantar. Till en början var det kallt, så vi sprang på bra från början. Vi började med 2 km uppvärmning innan vi drog igång första intervallen precis efter uppförsbacken vid grushålan. Vi fick motvind, men det kändes ändå förhållandevis enkelt att hålla tänkt tempo, även om det var lite segt på slutet.

Återhämtning efter första intervallen

Även andra intervallen gick bra och jag höll mig inom tänkt tempo, liksom på tredje. När jag sprang fjärde intervallen fick jag nedförsbacke och passade på att dra på lite extra, så den gick faktiskt strax under 5-minuterstempo! Intervallerna gick i 5:10, 5:17, 5:08 och 4:57. Kändes mycket bra! Och de två sista kilometerna jag sprang som nedvarvning gick i 5:50-tempo. Inte illa pinkat!

Känslan idag har varit fantastisk hela dagen. Jag hade en enorm energi när jag kom hem och ville bara springa iväg. När jag sprang kände jag mig lätt och snabb. Dock blev höfterna lite trötta på slutet, men det är inte så konstigt efter att jag har haft över 30000 steg två dagar i rad i helgen. Jag kände mig sliten när jag gick och lade mig igår, men när jag vaknade kände jag mig faktiskt helt återställd i kroppen. Skön känsla!

Nu har jag brutit fastan efter 22,5 timmar. Jag åt nämligen vid halv nio igår kväll så jag tyckte att det blev lite sent att äta vid den tiden idag. Men jag är så nöjd ändå, det var ett tag sedan det blev någon bra fasta. Och nu ska jag ut och göra min planerade skrittpromenad med Pelle innan det blir läggdags för denna dag!

Dagens runda summerad




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar